نحوه شکایت برگرداندن هدایای نامزدی در شیراز

نحوه شکایت برگرداندن هدایای نامزدی در شیراز

موسسه حقوقی بین المللی بهروش راه امید با داشتن وکلای متخصص در موضوعات مختلف و با تخصصی کردن پرونده های حقوقی ،کیفری و خوانده سعی در هر چه بهتر و سریع تر انجام دادن کار حقوقی شما عزیزان را دارد.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل خانواده در شیراز 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 حسن ما در تخصصی بودن ماست

 خوب است بدانید هرگاه نامزدی به هم بخورد ، هدایای که بین نامزدها مبادله شده است باید پس داده شود، مانند این که در دوران نامزدی طرفین برای یکدیگر کفش و لباس و طلا خریده اند و به هم هدیه داده اند . این هدایا به امید به نتیجه رسیدن نامزدی و وقوع عقد نکاح بوده است .

هدایای نامزدی چیست؟

  1. هدایایی که به منظور وصلت طرفین و در راستای ازدواج و نه به منظور دیگری تقدیم طرف مقابل شده باشد ( برای تولد یا روابط خانوادگی).
  2. شرط آنکه هدایا قابل مطالبه وموجود باشد و پس گرفتن آنان ها نا ممکن نباشد؛ اما اگر خود هدیه به هر صورت موجود نیست، دراین صورت میتوان بر روی قیمت هدایا عمل کرد و قابل مطالبه است.
  3. در صورتی که قابل مطالبه باشد که هدیه گیرنده از قصد آنها را از بین نبرده باشد و قیمت هدایای نگه داشتنی، مثل طلا که از بین رفته یا گم شده رو اقدام کند.

پس نتیجه میگیریم که:

با برهم خوردن نامزدی ،این هدایا نیز باید برگشت داده شود، بنابراین باید برآن بود که این هدایا از عنوان اصلی خود که همانا هدیه که نوعی از هبه است وموجب تملیک می شود، تبعیت نمی کند . چه اصلی از دادن هدایا ، نکاح بوده است که آن واقع نشده است ، پس قصد دهنده هدیه تملیک نبوده است و تملیک موکول به نکاح بوده است .

جهت مشاوره و معرفی بهترین وکیل در شیراز اینجا را کلیک کنید.

این حکم ، شامل هدایایی هم می شود که ابوین( پدر و مادر) نامزدها یا دیگر اشخاص به نامزدها داده باشند . حتی شامل هدایای می شود که اشخاص به نامزدها داده باشند . 

صدر ماده ۱۰۳۷ ق.م می گوید : هریک از نامزدها می تواند در صورت به هم خوردن وصلت منظور، هدایای را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند…

همچنین دراین ماده ( به هم خوردن وصلت منظور ) را باید به معنی به هم خوردن نامزدی دانست نه این که عقد نکاح منعقد شده و سپس به هم خورده باشد چه ، از نظر فصل بندی مطالب قانون مدنی ، ماده ۱۰۳۷ در مبحث خواستگاری واقع شده است و بنا به صراحت ماده ۱۰۳۵ وعده ازدواج ( خواستگاری ) ایجاد علقه زوجیت نمی کند. افزون براین از ماده نامبرده دانسته می شود که باز گرداندن هدایا ، موکول به مطالبه آن ها از سوی اهدا کننده است .

آیا (هدایا ) را باید به معنی اعم از مال دانست؟

بله زیرا دردوران نامزدی ، هریک از طرفین سعی می کند آن چه را که جلب توجه نامزد دیگر را می کند ، به او اهدا کند . پس ممکن است عکس خود را به نامزد دیگر بدهد یا اگر خط خوش دارد قطعاتی را بنویسد و به او هدیه کند.

 آیا نامه نگاری هم جزو موارد فوق محسوب می شود؟

عنوان استرداد هدایا شامل همه این موارد می شود . اگر چه می توان گفت درباره نامه های خصوصی ، نامه ای که یکی از نامزدها دریافت کرده است ، نظر به این که جنبه هایی از زندگی خصوصی دریافت کننده نامه در آن آمده است و خطاب به او نوشته شده است ، متعلق به اوست.

با وجود این ، حق نویسنده نامه که جملات را خلق کرده است و آن هارا به هم پیوند داده است واز مجموع آن ها نیات و مقاصد و آرمان های خود را برای ازدواج با مخاطب خود بیان داشته است برحق دریافت کننده نامه بی مورد است و هم خاطرات سوخته  را زنده می کند و هم آفتی برای خواستگاری و ازدواج بعدی است .

چنانچه به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد مطالب فوق هستید اینجا کلیک کنید

درباره آن قسمت از هدایا که شامل اموال می شود ، باید دانست که مال ، هرگاه از اعیانی باشد که عینا مصرف و یا خودش را نابود می شود ، مطالبه آن یا قیمت آن دور از شان و شخصیت مطالبه کننده است . مانند این که شیرینی یا میوه و یا گل را که او به خانه نامزد خویش برده است ، اینک که نامزدی به هم خورده است ، مطالبه کند.

ذیل ماده ۱۰۳۷ ق. م می گوید (( … اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود ، مگر این که آن هدایا ، بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

بخش اول این مقرره ، به همان هدایایی اشاره می کند که با مصرف نخستین نابود می شود و یا خودش از بین می رود و از آن ها ، سخن گفتیم . استثنای متصل در ماده ، مربوط به هدایایی است که دوام دارد مانند کفش و لباس و طلا . درمورد این هدایا گیرنده هدیه باید آن ها رابه دهنده هدیه باز گرداند و هرگاه بدون این که تقصیری از او سر زده باشد ، آن هدایا از بین رفته باشد ، تکلیفی به خرید آن ها و دادن به هدیه دهنده ندارد.

نکته: دو طرف دعوی قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، به سادگس می تواند با فرستادن اظهارنامه که مانند سایر دعاوی حقوقی است اقدام به استرداد هدایا کرد.

تقصیر اعم از تعدی و تفریط است

منظور از تعدی چیست:

تعدی یعنی تجاوز از حدود متعارف برای رفتار در مورد شخص یا مال است.

در دوران بقای نامزدی ، نامزد دریافت کننده هدیه آن را در جای محفوظ قرار می دهد و دایم مراقب آن است و آن را به منزله یادگاری از بهترین دوران زندگی خود ( آغاز آشنایی با نامزد دیگر ) می داند. پس در این دوران نه انتظار تعدی از او می رود ونه انتظار تفریط. با اعلام بر هم خوردن نامزدی است که نامزد دریافت کننده هدایا ،مکلف است در اولین زمان ، هدایای را که نزد او هنوز هم باقی است واز بین نرفته است به نامزد اهدا کننده برگرداند، چرا که دیگر موجبی برای باقی ماندن آن ها نزد او نیست:

نامزدی به هم خورده است و هدایا به مناسبت نامزدی و به امید وقوع ازدواج داده شده بود.

در این هنگام است که می توان انتظار داشت نامزد دریافت کننده هدایا در یک وضعیت ناگهانی ، عدم تعادل به او دست دهد و آن هدایا را نابود کند و برای پس دادن آن ها متعذر به حکم استثنایی ماده شود در آن بخش که می گوید : مگر این که آن هدایا ،بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

رجوع از هبه چه شرایطی دارد؟

  1. در صورتی که درقبال هبه که داده شده عوضی در قبال آن گرفته نشده باشد.
  2. درصورتی که متهب، پدر یا مادر و یا اولاد یا از نزدیکان درجه یک نباشد.
  3. اگرعین موهوبه ازمالکیت متهب خارج نشده باشد.

چنانچه به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد مطالب فوق هستید اینجا کلیک کنید

موفق و پیروز باشید.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل خانواده در شیراز 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود