وکیل مطالبه چک در اصفهان+ مشاوره حضوری رایگان ۱۴۰۲

وصول چک در کمترین زمان

وکیل مطالبه چک در اصفهان

۱)از طریق اداره ثبت

۲)از طریق دادگاه کیفری  طرف را زندانی کنید  و گاهی اوقات تا دو سال حبس هم دارد(در پایین بیان می کنیم ) – ( از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی )

۳)از طریق دادگاه حقوقی.(می توان ضمن دادگاه حقوقی تامین خواسته بدید تابه دیگری انتقال ندهد) ( از طریق دفاتر خدمات الکترونیک و در صورت زیر مبلغ ۲۰ میلیون در شورای حل اختلاف نزدیک به خانه شما )

ولی با حواله موسسات مالی و اعتباری فقط می توان مطالبه وجه بدید یعنی فقط راه سوم.بدتر اینکه نمی توان تامین خواسته داد و دیگر اینکه باید پول زیادی را نزد صندوق دادگستری سپرد.

پس چک بگیرید تا از هر سه راه حل بتوانید استفاده کنید.درست مثل اینکه شما برای رفتن به خونه از سه مسیر می تونید برید و اگر یک راه بعلت تخریب جاده و دیگر بابت مترو مسدود باشد..می توانید از دیگر مسیر ها استفاده کنید.(کسی که گرز و شمشیر و سپر داره از کسی فقط سپر داره خیلی قدرتمند تره!!!)

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مطالبه چک در اصفهان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

یک مورد راجع به حواله بگوییم و رد شیم.حواله اگر برگشت بخورد بسته به موردش یا باید برید دادگاه یا شورای حل اختلاف و دادخواست بدید.پس از دادگاه کیفری و اداره ثبت نمی توان استفاده کرد. که در پایین به صورت مفصل بیان می شود

مدارک مورد نیاز برای انعقاد وکالت 

اصل چک و گواهی پرداخت آن و کارت ملی که پس از  حضور شما در دفتر وکالت بهترین وکیل برای امور چک به شما معرفی میگردد 

روش اول:اداره ثبت

قانونگذار برای اینکه مراجعات به دادگستری افزایش پیدا نکنه راه دیگری باز کرده و آن اداره ثبت است.هنوز هم خیلی خبر ندارند که از طریق اداره ثبت می شه چک رو به اجرا گذاشت.

سوال:از کدام اداره ثبت باید درخواست وصول چک کرد؟به عنوان مثال صاحب حساب در تهران افتتاح حساب کرده و در مشهد معامله ای انجام داده و به طلبکار داده است.حالا برای پیگیری چک باید به کجا مراجعه کرد؟

برای وصول چک باید حتما از ثبت محلی که بانک طرف حساب صادر کننده چک دران محل قرار دارد.(در شهر محل افتتاح حساب مدیون)اقدام کرد.

پس جواب شد تهران.

حتی اگر در مشهد برگشت بخورد بازهم از اجراِیات تهران باید پیگیر مساله باشین. ولی در دادگستری موضوع فرق دارد.(در اینده بحث خواهیم کرد)

سوال مهم بعدی اینست که چه زمان ازطریق اجرائیات ثبت و چه زمان از طریق دادگستری اقدام کنیم؟

وقتی مالی از مدیون سراغ دارید که معلوم و مشخصه مالکیتش بهتره از اجراییات ثبت پیگیری کنید.علت اینکه زودتر به نتیجه خواهد رسید تا از طریق دادگاه و اخطاریه و ابلاغ و …

مثلا شصت میلیون از یکی چک دارید و برگشت زدید و می دونید طرف یک اتومبیل هشتاد میلیونی داره که متعلق به خودشه ؛ بلافاصله توقیف و مزایده و …  .

اما اگر مال مطمین و قابل دسترسی از مدیون سراغ ندارید بهتره از طریق دادگستری اقدام کنید.

سوال اینکه اگر مدیون در تهران افتتاح حساب کرده (از همونجا دسته چک گرفته) ولی در مشهد یک منزل و در شیراز یک کارخانه دارد برای توقیف به کجا باید مراجعه کرد؟

جواب:همانطور که گفته شد باید به اداره افتتاح حساب(تهران)مراجعه کنید و بعد همانجا اعلام کنید که نامبرده در شهرهای مشهد و شیراز اموال دارد.

در این صورت اجراییات اداره ثبت تهران نامه ای می دهد به شما که به اداره ثبت ان شهر برده و مال مدیون را توقیف کنید (این عمل نیابت نام دارد)

با انعقاد وکالت وکیل مجرب تمامی این مراحل را انجام داده و هرگز نیاز به حضور شما در مراحل دادرسی نیست 

مبلغ حق الوکاله برای پرونده چک در تهران به چه صورت می باشد :

برای مشخص شدن مبلغ بایستی به دفتر وکالت معرفی شده مراجعه کرده و بر مبنا بهترین طریق اقدام برای چک شما به شما معرفی می گردد

حالا این اجراییات ثبت هزینه ای داره؟ اگر بله چقدر؟

جواب اینکه بلی باید مبلغی معادل ۵% مبلغ چک را به صندوق ثبت واریز کنید.این مبلغ بعد از اجرای چک و مزایده و…به شما عودت می شود به شرطیکه بتوانید مال معرفی کنید و الا این مبلغ از جیبتان رفته است !

زمان واریز این ۵% از زمان ابلاغ به مدیون می باشد و شما مسوول پرداخت هستید و اگر مالی پیدا کردید ۵%از ان مال برداشته می شود و دیگر شما ملزم به پرداخت نیستید.

آیا میشود قبل از ابلاغ مال را توقیف کرد؟

بله.شما باید از رییس اجراییات ثبت بخواهید قبل از ابلاغ اموالش را توقیف کنند(تقاضای تامین طلب وفق ماده ۲۷ایین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الجرا)

حال اگر در مرحله مزایده خریدار پیدا نشد چه کنیم ؟

خودتون نیز می توانید در مزایده شرکت کنید و اگر اون مال قیمتش بیشتر از طلب شما بود مابقی قیمت را به صاحب مال می پردازید.

اخطار!اگر مال مطمین از صاحب چک سراغ دارین بروید از این راه,وگرنه از راه حل های دیگر استفاده کنید.

روش دوم:دادگاه های کیفری

کسی که چک بی محل کشیده مجازات زندان دارد  مانند سارقان و قاتلان و.. باید برود پشت میله های زندان!!

این روش غیرمستقیم رسیدن به پول است.

هزینه های شکایت طبق قانون جدید زیاد نیست(برخلاف اجراییات ثبت و دادگاههای حقوقی)

روش محاسبه هزینه های شکایت کیفری:

تا مبلغ صد هزار تومان هزینه دادگاه کیفری پنج هزار تومان.

مازاد صد هزار تومان تا یک میلیون تومان بیست هزار تومان.

نسبت به مازاد ده میلیون تومان بیست هزار تومان.

نسبت به مازاد ده میلیون هزینه دادگاه کیفری می شود یک در هزار.

مثلا چکی دارید به مبلغ بیست میلیون تومان /هزینه دادرسی آن می شود پنجاه و پنج هزار تومان.

نکته: هر چکی رو نمی شود از دادگاه کیفری شکایت کرد..

شرایطی که چک کیفری نمی شود:

۱)اگر چک سفید امضا باشد یا بدون تاریخ, این امر هم ثابت شود.

۲)اگر در چکی قید شده باشد وصول وجه ان منوط به تحقق شرطی است.مثلا نوشته شده:در صورتی که اجناس سالم باشد وجه چک وصول گردد.

۳)اگر در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهد است.مثلا نوشته شود:چک بابت حسن انجام کار داده می شود.

۴)اگر در متن چک موارد ۲ و ۳ قید نشده از از طریق شهادت شهود یا قرارداد جانبی و یا… ثابت بشود که بابت همان موارد چک صادر شده بازهم کیفری نخواهد بود.

مثلا در متن چک چیزی راجع به تحقق شرط یا تضمین نوشته نشده اما شماره همین چک در قولنامه ای ذکر شده و در اینجا نوشته شده بابت تضمین نزد طرف معامله است.

۵)درصورت ثابت شدن وعده دار بودن چک,یعنی تاریخ واقعی صدور چک جلوتر از تاریخ مندرج در متن چک باشد.

نکته:این موارد فقط حالت کیفری را خارج می کند و گرنه از لحاظ حقوقی بروید دنبال حقتان..

اثبات سفید امضا بودن و یا بدون تاریخ بودن خیلی مشکل است.

توصیه ای جدی:اگر احتمال می دهید چکتان پاس نشود هرگز چک صادر نکنید تا با چنین مشکلاتی روبرو نشوید/

میزان حبس برای صادر کنندگان چک بی محل چقدر می باشد؟

کمتر از یک میلیون تومان حداکثر شش ماه حبس.

از یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان شش ماه تا یکسال حبس.

از پنج میلیون تومان به بالا هم یک تا دو سال حبس.

حالا اگر یک نفر چندین چک صادر کرد که همگی آنها برگشت بخوردند تکلیف چیست؟ قانون میگوید مجموع آنها محاسبه خواهد شد.

اگر کسی عمدا از حساب مسدودش چک صادر کند به حداکثر مجازات ها محکوم خواهد شد.درضمن این مجازات قابل تعلیق نیست.

نکته مهم:اگر شاکی پس از شکایت کیفری چک رو به شخص دیگری منتقل کند یا حقوق آنرا به هر نحو به دیگری واگذار کند,تعقیب کیفری موقوف می شود و دیگر نمی شود صادرکننده رو به زندان انداخت.

بعضی زرنگ بازی می خواهند در بیارند و عمدا چکی صادر می کنند که خط خوردگی داره و یابه هر دلیل چک قابل وصول نباشه..بنابراین بلامحل محسوب می شود و زندان عاقبت ان است.

نکته خیلی خیلی مهم:

اگر دارنده چک تا شش ماه از تاریخ صدور(تاریخ مندرج در چک)برای وصول کردن آن به بانک مراجعه نکند دیگر حق شکایت کیفری ندارد.

همینطور هم اگر تا شش ماه گواهی عدم پرداخت شکایت نکنید باز هم حق شکایت کیفری ندارید(یعنی دو تا شش ماه موعد دارید)

مثلا تاریخ چک ۱/۱/۹۵ است.شما حداکثر تا تاریخ ۱/۷/۹۵ فرصت دارید چک رو برگشت بزنید و از تاریخ برگشت هم شش ماه وقت دارید تا شکایت کیفری کنید و بعد از این تاریخ ها دیگر نمی شود شکایت کیفری کرد.

روش سوم:دادگاه های حقوقی

آخرین روش برای رسیدن به وجه چک برگشتی,طرح دعوا در دادگاه حقوقی است که در حال حاضر از طریق دفاتر خدمات قضایی در سراسر کشور آنجا م می شود.یعنی دادگاه دادخواست قبول نمی کند(بجز شهرهای کوچک)دفتر خدمات خود شون دادخواست می نویسند و به دادگاه می دهند و در عوض مبلغی تحت عنوان حق الزحمه از شما می گیرند.

بعداز حدود ده روز پیامکی برایتان ارسال می شود و وقت رسیدگی هم ابلاغ می شود که حتما روز جلسه با اصل چک حضور داشته باشید.

مزیت مهم دادگاه حقوقی این است که می شود علیه ضامن چک یا هرکسی که پشت چک رو امضا کرده هم طرح دعوا کرد.(برخلاف دادگاه کیفری و اجراییات ثبت که فقط علیه صادرکننده می شود شکایت کرد)

روش کار:

لازمست که شما اصل چک برگشتی رو با اصل گواهی عدم پرداخت و کارت ملی ببرید به یکی از دفاتر خدمات قضایی (که در هر استانی اعلام شده است) و آنجا تمام کار را تا روز جلسه انجام می دهند.

واحد ارجاع دادگاه هم پرونده های رسیده از طریق رایانه را بین شعبات دادگاه تقسیم می کند.شعبه ابتدا پرینت می گیرد و تشکیل پرونده می دهد و وقتی برای شما تعیین می کند واین وقت به شما اعلام خواهد شد.اگر تا یکماه خبری نشد به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

دادخواست چیست:یک برگ کاغذ که در ان مشخصات و آدرس خودتان و طرف دعوا به همراه چیزی که از دادگاه حقوقی می خواهید و در برگ های مخصوص هست.

شکواییه چیست:

مثل دادخواست است و موضوع آن انجام جرم و شکایت است..

بنابراین برای چک هم می توانید شکواییه تنظیم کنید هم دادخواست .شکواییه یعنی جرم انجام داده و باید برود زندان ولی دادخواست یعنی که مالمو می خواهم و به جرمش کاری ندارم.

حالا سوال این است که می شود هم شکایت کیفری کرد هم دادخواست حقوقی داد؟

جواب:بله می توانید به این صورت که وقتی شکایت کیفری کردید از همان دادگاه کیفری با دادخواست تقاضای مطالبه وجه هم داشته باشید.

راه دیگر هم اینکه دادخواست بدهید و سپس شکایت کیفری کنید به صورت جداگانه.

آیا می شود از هر سه راه رفت ؟ خیر..دادگاه حقوقی و اجراییات ثبت هم عرض هم اند (یک کار انجام می دهند)اما کیفری با یکی از انها قابل جمع است.

تامین خواسته:

اگر شخص بدهکار مالی داشته باشد که شما احتمال میدین ممکنه بعد طرح دعوا ان مال را به دیگری واگذار کند می توانید آن مال را توقیف کنید.شما برای جلوگیری از این کار می توانید از دادگاه تقاضا کنید مالش را توقیف کنند.این عمل اصطلاحا تامین خواسته نامیده می شود.

توصیه اینکه اگر از دادگاه حقوقی اقدام می کنید نسبت به تامین خواسته هم اقدام کنید.یعنی هم مطالبه وجه و هم توقیف اموال.

اخبار خوب برای طلبکارها:

۱)بعداز این می توانید اتومبیل مدیون رو هم توقیف کنید(به شرطیکه وسیله کارش نباشد)مثلا مسافرکش نباشه. البته فقط در دادگاه های حقوقی نه ثبت.چون در اجراییات ثبت معمولا اتومبیل تا بیست میلیون تومان توقیف نمی شود.

(مستثنیات دین)

سوال اینکه آیا میشه هر مالی رو از مدیون توقیف کرد؟

بله.ولی اگر مشخص بشود که جزو لوازم ضروری زندگیه وی هست مثل خونه، لوازم کارش،اثاثیه و … شما باید مال دیگری معرفی کنید.به اینها اصطلاحا میگویند مستثنیات دین.

توصیه اینکه اگر از بدهکار اتومبیل سراغ داشتید از طریق دادگاه حقوقی اقدام کنید.

۲)خبر دوم اینکه:

تا قبل از این طلبکار همیشه باید مال معرفی می کرد و تکلیف داشت که خودش جستجو کرده و از مدیون مالی را پیدا کند و به دادگاه اعلام کند.

اما در حال حاضر دیگر لازم نیست شما مال معرفی کنید!طریقه کار:شما از قاضی درخواست می کنید که نامه ای رو به اداره ثبت املاک بدهد و ببیند آیا ملکی به نامش هست یا نامه ای به پلیس راهور بدهد که آیا اتومبیلی دارد یا نه. یا یک نامه به شورای هماهنگی بانکها بدهد تا کلیه حسابهای بانکی مدیون را بررسی کرده و توقیف کنند.

بر گفته از کتاب چک به زبان ساده آقای حسینی فیاض وکیل موفق و درست کار در زمینه چک در سامانه وکیل نوین

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مطالبه چک در اصفهان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

2 نظرات
  1. امین می گوید

    اینجانب یک چک به مبلغ ۲۰۰ م تومان بابت قسمتی از ثمن معامله آپارتمان در وجه فروشنده صادر کرده ام. به ایشان شفاها بیان شد که ۱۰۰ م تومان در تاریخ ۳۰ آذرماه (تاریخ چک) در حساب و ۱۰۰ م در همان روز پس از گرفتن ۱۰۰ م وام مسکن و انتقال آن به حساب در همان روز امکانپذیر است و ایشان قبول کردند. به فروشنده گفته شد که ۱۰۰ م وام منوط به رهن سند در بانک است و ایشان پذیرفتند. حال خلاف این موارد را به دلیل عدم تنظیم سند ادعا دارند. من با شهادت شهود (صاحبان املاک) می توانم این موضوع را در صورت مطالبه فروشنده بابت ۲۰۰ م تومان از خود داشته باشم. سپاس

    1. گروه وکلای نوین می گوید

      با سلام
      اصل بر این است که چک ها روز است و بایستی با صدور چک مبلغ آن در بانک موجود باشد و چنانچه چک شرایطی برای پرداخت یا چک ضمانتی ویا امانتی بود بایستی به طرقی آن را اثبات نمود
      شهادت شوهد از موارد اثباتی است که بایستی شما به آن مستند کنید ولی شاید صرف این شهود این قضیه به اثبات نرسد
      بهتر است برای پرونده خود از وکیل استفاده کنید تا بتواند برمبنای مدارک پرونده ویا با سوال های مکرر از طرف دعوا ویا با استفاده از قوانین به حقیقت دستیابد موفق باشید

      تلفن تماس : ۰۹۱۵۱۰۲۶۸۹۷ بهروش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود