دعوای اثبات نسب در مشهد

دعوای اثبات نسب چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

 

در دنیای امروزی ارتباط انسان‌ها به حدی رسیده که تفکیک آن‌ها کاری بسیار دشوار است، این ارتباط نزدیک باعث ایجاد مشکلاتی بین ما می‌شود که باید برای این مشکلات و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر به فکر چاره بود .

حل اختلاف و شناختن مقصر و اینکه متوجه شویم که حق با کیست کاری بسیار سخت می‌باشد. 

 

 آدرس : مشهد -قاسم اباد -بلوار شاهد-شاهد ۳۳ – برج ایلما – طبقه چهارم – واحد ۴۰۱

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل اثبات نسب در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

دعوای اثبات نسب چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

نسب در لغت یعنی قوم و خویش و نژاد و در اصطلاح یعنی رابطه خونی میان دو شخص که یا دو شخص از نسل شخص ثالثی هستند مثل خواهر و برادر و یا یک شخص از نسل شخص دیگری است مثل رابطه فرزند و والدین.

در برخی موارد دعوای اثبات نسب مطرح می‌شود که عبارتند از: ۱- برای ارث بردن: اگر شخصی بخواهد از دیگری ارث ببرد، باید نسبت خود را با آن شخص اثبات کند. ۲- برای دریافت شناسنامه: فرزندانی که از عقد موقت متولد می‌شوند، برای اینکه به نام پدر شناسنامه بگیرند، باید نسبشان اثبات شود؛ البته اگر پدر فرزندان را قبول نداشته باشد. ۳- برای نفقه دادن: مطابق قانون اگر شخصی تمکن مالی نداشته باشد، برخی از قوم و خویشان موظف هستند که نفقه او را بپردازند. اما این اهمیت دارد که نسب شخصی که قرار است به او نفقه پرداخت شود، اثبات شود؛ البته اگر در این مورد اختلافی باشد. ۴- برای حضانت: اثبات نسب در حضانت فرزند نیز تاثیرگذار است.

 

راه‌های اثبات نسب

برای اینکه نسب شخص یا اشخاصی اثبات شود، از نظر قانونی باید دلایلی وجود داشته باشد. علاوه بر دلایل قانونی مثل شهادت شهود یا اقرار پدر- که مشترک میان سایر اختلافات هم هست و مختص به اثبات نسب نیست- می‌توان به اماره فراش هم اشاره کرد. اماره فراش یعنی رابطه میان زن و مرد، رابطه زن و شوهری(زوجیت) بوده و فرزند متولد شده هم فرزند پدر می‌باشد. البته نزدیکی زناشویی باید حتما بین زن و شوهر واقع شده باشد- که این امر از طریق پزشکی قانونی قابل اثبات است- و فرزند نیز بیشتر از ۶ ماه و کمتر از ۱۰ ماه متولد شود. اگر زن و شوهر طلاق هم گرفته باشند و زن ازدواج نکرده باشد، اگر فرزند در زمانی که کمتر از ۱۰ ماه است، به دنیا بیاید، متعلق به شوهر(طلاق گرفته) است. علاوه بر این دلایل، آزمایش دی ان ای هم امروزه در رویه قضایی برای اثبات نسب استفاده می‌شود که درصد خطای بسیار پایینی نیز دارد.

این راه‌ها معمولا برای اثبات نسب پدر استفاده می‌شود چون اثبات نسب مادر راحت‌تر است؛ به این دلیل که دوره بارداری و زایمان به راحتی قابل انکار نیست و معمولا به محض زایمان زن در بیمارستان، شناسنامه برای طفل صادر می‌شود. اما چنانچه دعوای اثبات نسب مادر هم مطرح شود، علاوه بر دلایل بالا، شناسنامه یا سند ولادت نیز که در آن حتما نام مادر قید می‌شود اما برخی موارد ممکن است نام پدر قید نشود، می‌تواند دلیل قرار بگیرد.

 

نقش دی ان ای در اثبات نسب

برای اینکه در دگاه امری اثبات شود باید از دلایلی که در قانون ذکر شده، استفاده شود که این دلایل حصری هستند به این معنا که فقط همین دلایل می‌تواند امری را ثابت کنند و هر دلیلی که غیر از آن‌ها استفاده شود، برای قاضی فقط قرینه(نشانه) خواهد بود و دلیل اثباتی محسوب نمی‌شود.

قبلا گفتیم  که در اثبات نسب چه دلایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چندین دهه است که آزمایشات دی ان ای (DNA) (یا انگشت‌نگاری ژنتیک) در اکثر از کشورها برای بسیاری از اختلافات قضایی مانند شناسایی مجرمان، تشخیص هویت و اثبات نسب استفاده می‌شود اما در قانون ایران هنوز به عنوان اماره  قضایی در دادگاه‌ها کاربرد دارد و قاضی می‌تواند رای را براساس آن صادر کند یا نکند. بنابراین، گرچه دادگاه‌ها الزامی ندارند که حتما از آزمایش دی ان ای استفاده کنند، اما اصولا در رویه قضایی اگر اختلافی در مورد نسب باشد، قضات رای به کارشناسی می‌دهند که در این زمینه پزشکی قانونی آزمایش دی ان ای می‌گیرد و نتیجه را اعلام می‌کند. قضات نیز در کنار سایر دلایل، به نتیجه آزمایش توجه می‌کند.

نقش-دی-ان-ای-در-اثبات-نسب

نفی نسب در چه مواردی کاربرد دارد؟

نفی نسب یعنی اینکه شخص یا اشخاصی ادعا کنند که رابطه خونی با یکدیگر ندارند. مهترین کاربرد نفی نسب در ارث است. وقتی شخصی فوت می‌کند و نوبت به تقسیم ارث می‌رسد، ممکن است عده‌ای بیایند و ادعا کنند که فرزند متوفی (شخص فوت‌شده) هستند. در این حال، فرزندان واقعی متوفی دعوای نفی نسب مطرح می‌کنند تا ارثی به آن‌ها نرسد. همچنین، در ازدواج موقت هم اگر فرزندی متولد شود و شوهر توان نگهداری از او را نداشته باشد، معمولا نفی نسب می‌کند تا از زیر بار مسئولیت و هزینه‌ها که شامل حضانت، ارث، دریافت شناسنامه و پرداخت نفقه هم می‌شود، فرار کند.

 

پدر و مادر جنین اهدایی از طریق تخمک و اسپرم اهدایی کیست؟

منظور از اهدای جنین روشی است که در آن زن و مردی که زوج شرعی هم هستند، تخمک و اسپرم خود را اهدا می‌کنند و جنین در محیطی آزمایشگاهی تشکیل می‌شود؛ سپس، به رحم زنی که متقاضی فرزند است، منتقل و در رحم  او بزرگ و سپس متولد می‌شود.

در اینجا سوال مطرح می‌شود که مادر و پدر جنین اهداشده چه کسانی خواهند بود؟ زن و شوهری که تخمک و اسپرم خود را اهدا کرده‌اند یا آن‌هایی که گیرنده بودند؟

ماده ۳ قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب ۱۳۸۲ اعلام کرده که رابطه زن و مرد اهداگیرنده با جنین اهدایی از نظر حقوق و تکالیف مثل نفقه و احترام و ارث و … مانند پدر و مادر واقعی هست. یعنی هرچند که زن و مرد اهداکننده از نظر ژنتیکی (ژنوم) با جنین نسبت دارند، اما مادر اهداگیرنده نیز با جنین رابطه فیزیولوژیکی دارد و جنین نه ماه در بدن او رشد کرده است. همچنین، پدر اهداگیرنده نیز طبق قانون، پدر طفل محسوب می‌شود.

 

نمونه دادخواست اثبات نسب

نمونه رای در مورد اثبات نسب

در زیر به رایی که در مورد نفی نسب صادر شده‌ است، اشاره می‌شود. این رای توسط قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه‌های زیرمجموعه یا وابسته به قوه قضائیه منتشر شده‌اند.

توضیح رای

در سال ۱۳۹۲ رای زیر در شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر شده است که در آن خواهان، نفی نسب را مطالبه کرده است. اما این مطالبه رد شده و دادگاه استدلال کرده که : درصورتی‌ که پدر فوت شود، دعوی نفی نسب از خواهر و برادر به ‌طرفیت یکی از برادران یا خواهران مسموع نیست؛ چراکه دعوای طرح شده در واقع نفی ولد از غیراست.

 

رای بدوی

در خصوص دعوی خواهان‌ها م.ع. ـ ب. ـ ب. ـ الف. همگی ب. فرزند ع. با وکالت آقای ب.ح. به‌طرفیت خواندگان ک.ب. با وکالت آقای ک.ق. و اداره کل ثبت‌احوال تهران به خواسته نفی نسب، با عنایت به دادخواست تقدیمی و فتوکپی مصدق شناسنامه، استشهادیه و گواهی گواهان، وکیل خواهان اظهار نموده‌اند پس از درگذشت مرحوم ع.ب. خوانده ردیف اول با ارائه شناسنامه خود به موکلین مدعی وجود رابطه نسبی فی‌مابین خود و آن مرحوم شده است این در حالی است که موکلین برای اولین بار ادعای مذکور را شنیده‌اند و در زمان حیات آن مرحوم چنین ادعایی هیچ‌گاه مطرح نشده است و از سوی دیگر در شناسنامه متوفی صرفاً نام موکلین درج‌شده و نام خوانده ردیف اول قید نشده است و تنها مستند انتساب خوانده ردیف اول به مرحوم ع.ب. شناسنامه صادره از سازمان ثبت‌احوال است لذا خاطرنشان می‌سازد شناسنامه صادره براساس سند ثبت موالید شماره ۲۰۳۶ صادرشده و نام اظهارکننده را مرحوم ع.ب. نوشته‌اند و یک اثرانگشت نیز در ذیل سند موالید پیوست دادخواست منتسب به مرحوم ع.ب. بوده و با توجه به اینکه احراز رابطه نسبت فرع به وجود رابطه زوجیت فی‌مابین مادرخوانده ردیف اول با مرحوم ع.ب. است و تاکنون هیچ دلیلی بر رابطه زوجیت آن‌ها اعم از سند رسمی یا عادی به نحو دائم یا موقت ارائه نشده است با توجه به اینکه در صدر سند ثبت به ‌صراحت اشاره‌ شده است با حضور خانم ز.غ. واقعه ولادت ثبت ‌شده است و نام خانوادگی مادر طفل یعنی غ. به خوانده ردیف اول داده می‌شد که چنین نشده است وکیل خواندگان اظهار نموده موکلم فرزند از همسر اول مرحوم ع.ب. می‌باشد که ایشان فوت نموده و تنها دلیل ایشان سند ثبت موالید است که در ۵۸ سال قبل توسط مأمورین اداره ثبت ‌احوال تنظیم‌شده که در سند اسم مرحوم ع. به‌عنوان پدر ایشان ثبت‌ شده و پسرعموهای مرحوم به نام‌های م. و الف.س. و دخترعمویش خانم الف. از جزئیات به دنیا آمدن و زایمان مادر ایشان باخبر بوده و می‌باشند و حاضر به شهادت در خصوص اثبات نسب و تعلق موکل ک.ب. به مرحوم ع.ب. از حیث نسب می‌باشند دادگاه با توجه به محتویات پرونده و اظهارات طرفین و ملاحظه شناسنامه خوانده و گواهی حصر وراثت صادره از سوی شعبه ۶۰۷ مجتمع شماره ۱۳ شورای حل اختلاف تهران به شماره دادنامه ۹۱/۶۰۷/ ۶۱۵- ۱۶/ ۸/ ۹۱ و استشهادیه اقوام پدری و مادری خوانده پسردایی‌ها و عمه خوانده و شهادت دختر و پسرعمه خوانده در دادگاه، دعوی خواهان‌ها مستند به دلیلی که موجبات نقض دلایل خوانده باشد نیست لذا دعوی را وارد ندانسته مستنداً به ماده ۱۹۷ قانون مدنی حکم به ردّ دعوی خواهان‌ها صادر و اعلام می‌گردد رأی صادره حضوری است و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه ۲۳۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ جاویدی

 

رای دادگاه تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ب.ح. به وکالت از آقای ب.ب. و خانم ب. و الف.ب. نسبت به دادنامه شماره ۱۵۵۱-۱۸/۹/۹۲ صادره از شعبه ۲۳۶ دادگاه خانواده تهران که به‌موجب آن دعوی تجدیدنظر خواهان‌ها به خواسته نفی نسب فرزندی تجدیدنظر خوانده ردیف اول به مرحوم ع.ب. محکوم به ردّ اعلام‌شده است با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضی و توضیحات طرفین و مستندات رأی و استدلال دادگاه و اینکه دعوی مطروحه در واقع نفی ولد از غیراست و چنین دعوایی اساساً قابلیت استماع ندارد دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده صادرشده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد با استناد به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی دادنامه مذکور تأیید می‌شود این رأی قطعی است و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور می‌باشد.
رئیس شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
بیگدلی ـ پایدار پویا

 

مزیت گرفتن وکیل برای دعوای اثبات نسب

یک وکیل خانواده به علت آشنایی با قوانین حقوقی و همچنین، رویه قضایی هر دادگاه و نحوه اخلاق هر قاضی، می‌تواند فرآیند دعاوی مربوط به اثبات یا نفی نسب را با تخصص و در مدت زمان کوتاه‌تری طی کند. همچنین، در مواردی که لازم است می‌تواند درخواست کارشناسی بدهد تا پزشکی قانونی آزمایش دی ان ای از اشخاص بگیرد. همچنین، خود فرآیند اهدای جنین و سایر مراحل مربوط به آن از موضوعات به روز و تخصصی بوده که ریزه‌کاری‌های آن مورد توجه وکلای متخصص و باتجربه می‌باشد که بدون مشکل قانونی و شرعی، بتوان در مواردی که لازم است جنینی را اهدا کرد.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص اثبات نسب در مشهد اینجا کلیک کنید

پرسش و پاسخ

  • فرزند متولد شده از رابطه نامشروع را می‌توان اثبات نسب کرد و شناسنامه برایش گرفت؟

با سلام. به طور کلی، فرزندان نامشروع نیز باید شناسنامه داشته باشند. حال به نام خود مادر و پدر یا اگر مادر و پدر واقعیشان مشخص نباشد، اداره ثبت نامی فرضی به عنوان پدر و مادرشان درنظر گرفته و در شناسنامه قید می‌کند. دادخواست اثبات نسب فرزند نامشروع باید به دادگاه تقدیم شود. بعد از اثبات در داگاه، حد زنا بر زن و مرد اجرا می‌شود و سپس، ثبت احوال براساس رای دادگاه، به نام آن‌ها برای فرزند شناسنامه صادر می‌کند.

 

  • من با کسی ازدواج موقت کرده‌ام. باردار شده‌ام. حال همسرم راضی به گرفتن شناسنامه برای او نیست. آیا می‌توانم همسرم را مجبور به عقد دائم کنم؟

با سلام. بله. اگر در ازدواج موقت زن حامله شود، باید هم ازدواج ثبت شود و هم مرد برای فرزند شناسنامه بگیرد.

 

  • من با کسی رابطه دوستی داشته‌ام که منتج به بارداری من شد. حال نمی‌خواهم اسم بچه در شناسنامه‌ام بیاید. آیا ممکن است؟

با سلام. بله. مادر می‌تواند اسم پدر بچه یا هرکس دیگری را به عنوان پدر اعلام کند. که در این صورت نام مادر با هر مردی که مادر اعلام کرده در شناسنامه قید می‌شود. همچنین، اگر مادر نخواهد نام خودش در شناسنامه باشد می‌تواند هر نام فرضی دیگری را نیز به عنوان مادر طفل اعلام کند. در هرصورت، باید برای طفل نامشروع نیز شناسنامه گرفت.

 

راه امید؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

راه امید با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل ثبت اسناد در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود