وکیل مهریه در تهران + تلفن وکیل + نکات مهم در زمینه مهریه ۱۴۰۱

وکیل مهریه در تهران

 

نکات مهم وکلیدی دررابطه با گرفتن مهریه در تهران و معرفی وکیل مهریه با حق الوکاله مناسب 

مهریه یا صداق یکی از اموال متعلق به زوجه است که هنگام عقد مقدار و نوع آن مشخص میشود. این مال حق زوجه است و میتواند آن را در هر زمانی از شوهرش مطالبه کند. در ادامه این مطلب به انواع مهریه و نحوه مطالبه آنها میپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مهریه در تهران

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

در ابتدا نکاتی درباره مهریه را یاد آوری میکنیم:
مهریه یکی از شروط واجب و لازم عقد است و اگر هنگام جاری شدن خطبه عقد مقدار مهریه تعیین نشده باشد، عقد باطل خواهد بود.
نوع مهریه میتواند متفاوت باشد. برای مثال مرسوم ترین نوع مهریه امروزه تعداد مشخصی سکه های طلا هستند. علاوه بر این مهریه میتواند به صورت دین تعیین شود، مانند بخشی از دارایی های مرد. مهریه ممکن است به صورت منفعت باشد مثل سود حساب های بانکی مرد و مورد آخر مهریه میتواند کاری انجام دادنی باشد مانند رفتن به یک سفر (این کار باید معقول و مشروع باشد)
زوج به هرحال موظف است مهریه را به همسرش اعطا کند مگر اینکه زوجه مهریه را ببخشد.
دو نوع اصلی مهریه، عند المطالبه و عند الاستطاعه میباشد. مهریه عند المطالبه هر زمانی که زوجه بخواهد باید پرداخت شود و اگر زوجه مطالبه مهریه کند و مهریه عند المطالبه باشد مرد نمیتواند از پرداخت آن امتناع کند.

اما اگر مهریه عند الاستطاعه نوشته شده باشد، حتی در صورت مطالبه مهریه توسط زوجه، اگر زوج استطاعت مالی پرداخت آن را نداشته باشد و بتواند آن را ثابت کند، میتواند مهریه را پرداخت نکند و هر زمانی که توان مالی پرداخت آن را داشت اقدام به پرداخت کند.

برای راهنمایی بیشتر و مشاوره حقوقی در شهر تهران می تونی اینجا کلیک کنی تا وکیل نوین بهترین راهنمایی رو بهت بکنه.

 

مراحل مطالبه مهریه در تهران 

 

این کار باید طی مراحلی قانونی انجام شود. اخذ وکیلی با مهارت و با تجربه در این زمینه که ساکن شهر تهران باشد میتواند کمک شایانی به روند پروسه بکند. اما اگر بخواهید شخصا این کار را انجام دهید باید طی مراحل زیر پیش روید:
ابتدا باید به دفترخانه ای که در آن خطبه عقد جاری شده مراجعه کنید و خواسته خود را بیان کنید. مدارک مورد نیاز برای این کار اصل شناسنامه خودتان و اصل عقدنامه است. سپس باید حق الاجرای این حکم را بپردازید تا درخواست شما به دفاتر بالاتر ارجاع داد شود.
در ادامه درخواست شما به زوج ابلاغ میشود و حدود ده روز به ایشان بابت پرداخت مهریه فرصت داده میشود. اگر در این ده روز مهریه توسط زوج پردخت شود که پرونده به اتمام میرسد اما اگر بعد از گذشت این مدت مهریه شما پرداخت نشده باشد، باید دوباره برای عدم پرداخت مهریه به دفتر مراجعه کنید و عدم پرداخت مهریه را به اثبات برسانید.

در این صورت باید درخواست بدهید برای روند کار شما پرونده اجرایی تشکیل دهد.
پس از تشکیل این پرونده شما به مدت شش ماه زمان دارید اثبات کنید همسرتان توان مالی پرداخت مهریه را دارد. این کار را میتوانید با اثبات دارایی های مرد از جمله مسکن، خودرو، زمین، سهام های مختلف و … انجام دهید.

پس از انجام این کار توسط شما مدتی زمان میبرد تا مجریان پرونده صحیح بودن نوع اثبات و استناد اموال به زوج را ثبت کنند. در این مرحله نیز آنها از تمام دارایی های موجود استعلام گرفته و زوج را به عنوان مالک دارایی ها ثبت میکنند.

پس از آن اموال مرد توقیف میشود و مهریه شما پرداخت میشود. اگر مقدار اموال مرد کمتر از مقدار مهریه شما باشد، ایشان به دادگاه احضار شده و پس از جلسه دادگاه ممنوع الخروج میشود.

برای مشاوره رایگان و آشنایی بیشتر با وکیل پایتخت اینجا کلیک کنید.

مراحل مطالبه مهریه در تهران پس از امتناع مرد از پرداخت

در ادامه شما باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید و پس از احراز هویت به دفتر جدیدی برای پیگیری درخواست خود مراجعه کنید. اگر مهریه شما کمتر از ۲۰ میلیون باشد برای پیگیری باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و اگر مبلغ مهریه شما بیشتر از آن مقدار باشد باید درخواست خود را به دادگاه خانواده ارجاع دهید.
سپس مانند مرجله قبل باید عقدنامه و مبلغ حق الاجرای پروندده را بپردازید و درخواست توقیف اموال مرد را بدهید. در این صورت قبل از آنکه به مرد ابلاغ شود اموال ایشان توقیف میشود. در ادامه وقت دادگاه تعیین میشود و جلسه دادگاه برگزار میشود.
پس از آن دوباره مهلت ده روزه به زوج داده میشود تا مهریه را بپردازد. اگر پس از این مدت مهریه شما پرداخت نشد میتوانید عدم پرداخت آن را به دادگاه اعلام کنید و درخواست حکم جلب زوج را بگیرید.
پس از آن با صدور حکم قاضی، مهریه قسط بندی میشود و مرد موظف است قسط ها را بپردازد. زوج تا پس از پرداخت تعداد مشخصی از اقساط همچنان ممنوع الخروج باقی میماند و در ادامه این حکم برداشته میشود.
اگر همچنان در صورت قسط بندی مهریه، زوج از پرداخت آن امتناع کند، حکم جلب ایشان دوباره صادر میشود و زوج به زندان میرود.

 

نکات تکمیلی که وکیل مهریه در تهران بیان می کند ( توصیه میشود حتما بخونید )

 

  1.  این کار نکاتی نیز دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست و رعایت آنها کمک بسزایی در روند این کار میکند و سرعت طی شدن مراحل را بیشتر میکند. در این قسمت به این نکات به طور مختصر اشاره میکنیم.
  2. مدارک مورد نیاز برای اجرای درخواست شما چه در دفترخانه و چه در شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده، اصل عقد نامه، شناسنامه و کارت ملی خود شماست.
  3. ثبت نام در سامانه ثنا به هیچ عنوان زمان بر نیست و شما میتوانید تنها در چند دقیقه این کار را انجام دهید. برای تسریع این کار میتوانید به کافی نت ها مراجعه کنید و ثبت نام را قبل از شروع پروسه انجام دهید تا از وقت خود صرفه جویی کرده باشید.
  4. شما میتوانید از اجرای ثبت و دادگاه به طور همزمان درخواست خود را پیگیری کنید اما در نظر داشته باشید که پیگیری از طریق اجرای ثبت در زمان کوتاه تری انجام میشود و روش های بیشتری برای پرداخت مهریه وجود دارد که همین مورد نیز باعث انجام کار ها با سرعت بیشتر میشود.
  5. دقت داشته باشید که برای مطالبه مهریه در تهران  حتما باید مهریه شما منجز باشد. منجز بودن مهریه به معنای شرطی نبودن آن است. یا اگر مهریه شما منجز است، شروط آن از قبل اجرا شده باشد. برای مثال ممکن است در عقدنامه نوشته شده باشد پرداخت مهریه در صورتی که زوجین دو فرزند داشته باشند.
  6. در این صورت قبل از داشتن دو فرزند شما به هیچ عنوان نمیتوانید مهریه خود را مطالبه کنید. اما اگر شروط آن انجام شده باشد، میتوانید مانند مهریه عادی و غیر منجز نسبت به مطالبه آن اقدام کنید.
  7. یکی دیگر از شرایط مطالبه مهریه این است که مهریه موجل نباشد. مهریه موجل یکی از زیرمجموعه های مهریه منجز است و شرط آن یک زمان از پیش تعیین شده است. برای مثال مهریه شما موجل است برای ده سال پس از ازدواج؛ در این صورت قبل از گذشت ده سال از ازدواجتان نمیتوانید برای مطالبه مهریه اقدام کنید.
  8. همانطور که در ابتدای این متن اشاره کردیم، زوج در هر صورتی موطف است مهریه را بپردازد. حتی اگر زوجه فوت کند و مهریه وی پرداخت نشده باشد، وراث وی میتوانند درخواست مطالبه مهریه را پیگیری کنند و تقسیم آن نیز بین وراث کاملا مشابه دیگر ارث ها میباشد.
  9. اگر شما هنوز در دوران عقد هستید و میخواهید مهریه خود را مطالبه کنید، در نظر داشته باشید که اگر باکره باشید فقط نصف مقدار مهریه به شما تعلق میگیرد و اگر باکره نباشید میتوانید تمام مهریه خود را دریافت کنید.
  10. اثبات عدم باکرگی نیز در ابتدا توسط حرف شما و همسرتان اتفاق می افتد و اگر در این موضوع اختلاف نظر داشته باشید، زوجه باید به پزشکی قانونی مراجعه کند. تصمیم نهایی در این باره نیز با قاضی است.
  11. نکته دیگری که در این موضوع قابل اهمیت است، این است که اگر شما حین پروسه طلاق مهریه خود را مطالبه کنید، مقدار مهریه دریافتی شما به این موضوع بستگی دارد که شما برای طلاق درخواست داده اید یا همسرتان؟
  12. اگر زوج درخواست طلاق داده باشد، موظف است تمام مهریه را بپردازد اما اگر وکالت حق طلاق با زوجه باشد و ایشان درخواست طلاق داده باشند، تنها نیمی از مهریه به ایشان پرداخت خواهد شد. اگر طلاق شما نیز توافقی باشد، زوجه موظف است بخشی از مهریه خود را ببخشد و امکان دریافت مهریه به طور کامل وجود ندارد.
  13. مهریه ممکن است به صورت پول نقد درج شده باشد و شما میتوانید آن مقدار را به نرخ روز تبدیل کرده و مهریه را به نرخ روز دریافت کنید. اما اگر زوجه فوت شده باشند و وراث وی قصد مطالبه مهریه داشته باشند، پول نقد تنها به نرخ روز فوت زوجه تبدیل میشود.
    امروز مطالبه مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی از طریق دادگاه پیگیری میشود و اگر مهریه بیشتر از آن مقدار باشد، نمیتوانید حکم جلب یا حکم ممنوع الخروجی زوج را صادر کنید و از این روش ها نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کنید.
  14. در انتها در نظر داشته باشید که طی کردن این روند به تنهایی توسط زوجه و عدم اخذ وکیل در این زمینه، میتواند باعث ایجاد هزینه ای اضافی برای زوجه شده و یا روند مطالبه مهریه را بسیار به تاخیر بیاندازد. در صورتی که این روند میتواند در کوتاه ترین زمان طی شده و حکم قطعب آن صادر شود.
یک حقوقدان گفت:‌ مهر، توافق مالی فی‌مابین زن و مرد به هنگام عقد نکاح بوده و نوع الزام قانونی و شرعی است که بر شوهر تحمیل می‌شود و زوجین می‌توانند به هنگام عقد یا پس از آن، مقدار مهر را به تراضی تعیین کنند.
مهریه یا حکم جلب شوهر؟؟به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، مهریه در نظام حقوقی خانواده در اسلام، یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج است. این نوشتار با تعریف لغوی مهریه، به مفهوم هدیه داماد به هنگام عقد به عروس، بیان می‌کند که سنت مهریه، یک سنت دیرپا و کهن از نظام‌های مختلف حقوقی خانواده در بین تمدن‌های پیشین بوده است.
در ادامه مطرح می‌شود که در عصر کنونی مهریه علیرغم سفارش به سبک گرفتن، میزان آن در حال افزایش است که پیامدهایی از جمله کاهش نرخ ازدواج، تغییر در نوع همسرگزینی، ایجاد خصومت و دشمنی، احتمال سوداگری، طلاق و موارد دیگر به همراه دارد. در پایان پیشنهاداتی جهت کنترل روند افزایش مهریه در ایران ارائه شده است.
«ساسان سهیلی» حقوقدان و وکیل دادگستری در تهران در یادداشت زیر به تشریح این مسئله پرداخته است کگه در ادامه می‌خوانید.

مهر، توافق مالی فی‌مابین زن و مرد به هنگام عقد نکاح بوده و نوع الزام قانونی و شرعی است که بر شوهر تحمیل می‌شود و زوجین می‌توانند به هنگام عقد یا پس از آن، مقدار مهر را به تراضی تعیین نمایند. مطابق قانون مدنی هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می‌توان مهر قرار داد.

مهر، عندالمطالبه بوده و به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. این مالکیت نسبت به نصف مهر، مستقر و نسبت به بخش باقیمانده، متزلزل و منوط به انجام رابطه زناشویی زوجین می‌باشد.

باشگاه خبر نگاران yjc

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل مهریه در تهران

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

2 نظرات
  1. مریم یوسفی می گوید

    آیا زنان ایرانی که در خارج از کشور وبر طبق مقررات کشور محل سکونتشان از شوهر ایرانی خود جدا می شوند می توانند در ایران مهریه مطالبه کنند؟

    1. پاسخ کارشناس نوین می گوید

      پاسخ :
      آری می توانند، در صورتی که آن را به وجه ملزمی بذل نکرده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود