انتقال مال غیر |وکیل انتقال مال غیر در مشهد

انتقال مال غیر |وکیل انتقال مال غیر در مشهد

سوال : 

۱ با سلام شخصی ماشین من را بدون اطلاع من به دیگری انتقال داده من چه شکایتی می توانم علیه این شخص مطرح کنم؟

پاسخ :

با سلام و احترام شما می توانید تحت عنوان کیفری انتقال مال غیر از ایشان شکایت کنید.

سوال :

۲ – انتقال مال غیر به چه معناست ؟

پاسخ :

انتقال مال غیر یکی از موارد جرم کلاهبرداری هست که قانون گذار صراحتا اقدام به تعریف آن نکرده و لیکن با لحاظ قانون انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸ و ماده ۱۱۷ قانون ثبت مصوب ۱۳۱۰ میتوان گفت جرم انتقال مال غیر زمانی محقق میشود که شخصی اقدام به انتقال یا ایجاد تعهد نسبت به مال دیگری بدون مجوز قانونی یا قراردادی به همراه سوء نیت نماید با لحاظ تعریف فوق اقدام شخص مورد ادعای شما به انتقال ماشین شما بدون اذن و مجوز شما جرم میباشد و تحت عنوان انتقال مال غیر قابل پیگرد در دادگستری است.

سوال :

۳– برای طرح شکایت با عنوان انتقال مال غیر به کجا مراجعه کنم و چه مراحلی را باید طی کنم؟

پاسخ :

اولا میبایست اقدام به تنظیم شکایت کنید نمونه ی متن شکایت را  در پایان مقاله ملاحظه کنید.

برای تنظیم متن شکایت مشخصات کامل شاکی و شخص مشتکی عنه ، تاریخ وقوع جرم و محل وقوع جرم ادله و مدارک اثبات کننده جرم و شرح ما وقع لازم است.

دوما شکایت تنظیم شده را به دادسرای محل وقوع جرم برده و ابتدا به واحد تمبر مراجعه میکنیم و تمبر هزینه دادرسی به مبلغ ده هزار تومان ابطال میکنیم و پس از آن شکایت خود را در واحد ارجاع تقدیم مینماییم

سوال :

۴- بعد از اینکه شکایت کردم چی میشه؟

پاسخ :

بسته به تشخیص به یکی از سه ارگان ذیل ارجاع داده خواهد شد.

الف ) ممکن است شکایت مستقیما به شعبه بازرسی ارجاع شود

ب ) ممکن است شکایت به اداره آگاهی ارجاع شود

ج ) ممکن است شکایت به کلانتری ارجاع شود

در هر سه حالت بالا اقدامات تحقیقاتی استارت خواهد خورد و بازجویی از متهم پرونده ، جمع آوری و بررسی مدارک آغاز خواهد شد با این تفاوت که اگر کار ابتدا به آگاهی یا کلانتری منتقل شود پس از اتمام تحقیقات آگاهی و یا کلانتری پرونده را به دادسرا عودت خواهد داد تا به شعبه بازپرسی مربوطه ارسال شود.

سوال :

۵ – روند کار در کلانتری و دادسرا رو میشه توضیح بدین؟

پاسخ :

در کلانتری و آگاهی طرفین دعوت می شوند تا نسبت به شکایت و دلایل و مدارک اظهارتشان را ثبت کنند.پس از بازگشت پرونده به دادسرا طرفین دعوت میشوند ، اظهارتشان شنیده میشود مدارک ، شواهد و دلایل بررسی میشود هر میزان زمان لازم باشد و هر کاری که در راستای کشف حقیقت ضروری و لازم باشد مانند کارشناسی ، استماع شهادت شهود و … انجام خواهد شد و در نهایت پس از اخذ دفاع آخر براساس محتویات پرونده اتخاذ تصمیم میشود.

سوال :

۶- تو دادسرا چه اقداماتی انجام میشه؟

پاسخ :

۱ – در اولین حضور متهم در دادسرا ابتدا جرم به ایشان تفهیم میشود و حقوق قانونی به ایشان گوشزد میگردد و اقامتگاه ایشان سوال میشود ، اظهارات ایشان اخذ میشود و مهمترین مسئله اینکه مطابق قانون اقدام به صدور قرار تامین میشود به همین دلیل وقتی در مقام شخصی که از وی شکایت شده است  دعوت به دادسرا میشوید میبایست آمادگی لازم جهت قرار تامین را داشته باشید ، قرار تامین متناسب پرونده صادر میشود و در حال حاضر متداول ترین تامین ها کفالت و وثیقه میباشند که در صورت صدور هر کدام اگر امکان انجام آن را نداشته باشیم قرار ناگزیر به بازداشت تبدیل خواهد شد.

۲ – شاکی در این مرحله می بایست تمامی دلایل و مدارک و شواهد خود را روشن و واضح ارائه کند و شکایت خود را دقیق و منظم پیگیری کند تا نتیجه مورد نظرش حاصل شود.

۳ – پس از اخذ آخرین دفاع از متهم  قرار نهایی صادر می شود .

قرار نهایی به چند شکل صادر می شود؟

الف ) در صورتی که دلایل و مدارک کافی باشد با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال میشود و متهم به دادرسی جلب میشود.

ب ) در صورت

۱_عدم کفایت ادله

۲_ روشن شدن بیگناهی متهم

۳_ عدم پیگیری شکایت توسط شاکی قرار منع تعقیت صادر میشود که در این صورت شاکی ده روز مهلت اعتراض به این قرار را دارد.

سوال :

۷- اگر دلایل کافی نباشه چی میشه؟

پاسخ :

در صورتی که منع تعقیب به دلیل فقدان دلایل صادر شود در صورت یافتن ادله با مجوز دادستان میتوان مجددا دعوی را برای یک بار دیگر مطرح کرد.

پرسش-و-پاسخ-مال-غیر

سوال :

۸- به من  گفتند شاید قرار موقوفی تعقیب صادر بشود این یعنی چی؟

پاسخ :

قرار موقوفی تعقیب که به دلایل خاص مانند فوت متهم ، جنون وی در حین ارتکاب ، توبه متهم در موارد پیش بینی شده در قانون ، مصونیت سیاسی ماموران دیپلماتیک و …

این قرار نیز مانند قرار منع تعقیب قابل اعتراض است و مدت اعتراض ده روز می باشد قرار موقوفی تعقیب تفاوتی با دیگر قرارها دارد و آن هم اینکه در هر مرحله از دادرسی که مورد باعث توقف رخ دهد یا محرز شود ، قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد شد.

نکته : اینکه در هر مورد قرار صادر شده صحیحا صادر شده یا خیر ؟ آیا اعتراض به آن مفید خواهد بود یا خیر ؟ اعتراض چگونه تنظیم و مطرح شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال ها و مواردی از این قبیل ضروری است که ابتدا هر مورد به صورت تخصصی توسط وکیل بررسی شود و سپس نسبت به آن اظهار نظر شود.

سوال :

۹- رسیدگی در دادگاه بدوی چگونه است؟

پاسخ :

دادگاه بدوی بعد از ورود پرونده به دادگاه ابتدا شعبه رسیدگی کننده تعیین میشود ، سپس با تعیین وقت اقدام به دعوت طرفین پرونده میشود و در تاریخ مذکور جلسه رسیدگی تشکیل میشود. در جلسات رسیدگی محتویات پرونده آماده شده در دادسرا و اظهارات طرفین بررسی میشود پس از اینکه تمام جوانب بررسی شده و دفاعیات اخذ شد رای صادر میشود.

رای صادره یا قطعی است که در این صورت پرونده مختومه است و یا  غیر قطعی است و قابل تجدید نظر در دادگاه تجدیدنظر.

سوال :

۱۰ _ رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر چگونه است ؟

پاسخ :

چنانچه یکی از طرفین به رای صادره در دادگاه بدوی معترض باشد، اعتراض مستدل خود را به دادگاه تجدیدنظر تقدیم میکند تا دادگاه تجدیدنظر در مرتبه ی عالی تر و با قضات بالاتر به مورد رسیدگی نموده و نهایتا صدور رای نماید. رای این دادگاه قطعی است.

نکته : در صورت غیبت متهم رسیدگی به صورت غیابی انجام میشود و رای غیابا صادر میشود، شخصی که غیابی محکوم شده پس از اطلاع از رای امکان واخواهی از رای غیابی را دارد تا با حضور وی و استماع اظهارات و دفاعیات وی پرونده بررسی کامل شود و نهایتا رای عادلانه صادر شود.

پس از صدور رای نهایی مرحله ی اجرا حکم آغاز میشود که در واحد اجرای احکام دادگستری پیگیری میشود و محتوی رای در آن به مرحله عمل و اجرا در می آید.

سوال :

۱۱ برای شکایت انتقال مال غیر چه مدارکی لازم است؟

پاسخ :

آنچه که بسیار مهم است وجود دلایل و مدارکی است که این انتقال را به اثبات برساند که مهمترین آن میتواند دلیل انتقال مورد ادعا باشد شامل قولنامه ، مبایع نامه و یا هرگونه سندی که ادعای شاکی را به اثبات برساند به علاوه شواهد دیگری چون شهادت شهود ، فیلم دوربین های مدار بسته ، متن پیامک و یا هر دلیل دیگر که وقوع جرم را محرز نماید.

مشاوره تلفی و معرفی وکیل متخصص انتقال مال غیر در مشهد اینجا کلیک کنید

سوال :

۱۲ – فرق انتقال مال غیر با فروش مال غیر چیست؟

پاسخ :

در واقع فروش مال غیر یکی از اشکال انتقال مال غیر است. انتقال مال غیر میتواند به هر شکلی اتفاق بیفتد ممکن است شخصی مال غیر را به دیگری صلح کند یا هبه کند و یا بفروشد پس فروش در واقع فقط یکی از اشکال انتقال مال میباشد.

نقل و انتقال مال غیر چه با فروش آن و چه به هرشکلی که حتی هدیه دادن آن به دیگری بدون مجوز قانونی و قرارداد و با قصد اضرار به غیر باشد جرم است و قابل پیگیری قانونی.

سوال :

۱۳ – اگر بخواهم در متن شکایتم از مواد قانونی استفاده کنم مستند قانونی انتقال مال غیر کدام است ؟

پاسخ :

الف) قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸

ب ) ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس ، ارتشاء و کلاهبرداری

سوال :

۱۴ – مجازات جرم انتقال مال غیر چیست ؟

پاسخ :

مطابق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس ، ارتشاء و کلاهبرداری مجازات این عمل حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ شده  و رد مال به صاحبش می باشد، چنانچه مرتکب از کارکنان دولت باشد به انفصال ابد از خدمات دولتی نیز محکوم میشود و چنانچه متهم بنا به جهاتی مستحق تخفیف باشد مثل رضایت شاکی خصوصی ، کهولت سن و … محکمه نمیتواند مجازات حبس او را از یک سال کمتر نماید.

 

سوال :

۱۵ – من تا به حال سابقه کیفری نداشتم آیا میتونم حبس مربوطه به جرم انتقال مال غیر رو تبدیل به جریمه و جزای نقدی کنم؟

پاسخ :

خیر پاسخ منفی است و مطابق قانون مجازات اسلامی چنین تبدیلی امکان پذیر نیست.

سوال :

۱۶ – آیا در جرم انتقال مال غیر میشه تقاضای تعلیق مجازات نمود؟

پاسخ :

مطابق ماده ۴۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی در صورتی که جزای نقدی زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد میتوان تقاضای تعلیق نمود.

سوال :

۱۷ – برای تخفیف مجازات چه شرایطی لازم است ؟

پاسخ :

جهات مخففه عبارتند از :

۱ – گذشت شاکی یا مدعی خصوصی

۲ – همکاری موثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان ، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا بکار رفته برای ارتکاب آن

۳ – اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم

۴ – اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی در حین تحقیق و رسیدگی

۵ – ندامت ، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت سن یا بیماری

۶ – کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن

۷ – ضعیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم

۸ – مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

 

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل انتقال مال غیر در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود