وکیل عدم تمکین در مشهد + مشاوره حضوری

وکیل عدم تمکین در مشهد

مقدمه 

در این مقاله سعی شده به شکل کامل اما خلاصه و دقیق به موضوع تمکین و عدم ان اشاره گردد . اگر سیر تاریخی را مشاهده کنیم نهاد نفقه و ایجاب اطاعت از شوهر به پیش از ایران اسلامی باز می گردد و اثار حقوقی ان نیز به چشم می خورد ، در حالی که برخی متصور می باشند این نهاد پس از اسلام و وضع قوانین فقهی منجر به ایجاد پاره ای از نهاد های حقوقی گشته است . این موضوع در متون حقوقی به جا مانده از دوران ساسانی و البته تنها ترین متونی که به شکل تخصصی به موضوعات حقوقی می نگریست امده و این مسئله مشخص کننده این امر می باشد که در میان پیشینیان ما نیز عدم تمکین ، نشوز زوجه و بحث نفقه وی مطرح بوده و این چالش به امروز نیز ادامه داشته و در حال حاضر در بسیاری از پرونده های حقوقی وکلا و مردم عادی با ان مواجه می باشند 

 

به نظر نگارنده در مباحث فقهی چون نفقه و عدم تمکین به علت وام گرفتن منابع حقوقی از فتوا و منابع فقهی که حاصل ان نظرات مختلف می باشد بهتر است افرادی که درگیر بحث عدم تمکین می باشند برای اینکه درگیر پیچیدگی های حقوقی نشوند اقدام به گرفتن وکیل عدم تمکین نمایند ، زیرا نظرات متنوع فقهی و رویه قضایی گاها موجبات صدور رای های متفاوتی را در حق افراد فراهم می کند که خود علتی است که معلولی را حادث می شود و ان چیزی نیست جز ضرری که به افراد به علت نابلدی و بی اطلاعی از دچار ان می شوند 

در این مقاله سعی شده ضمن پاسخ قابل فهم و کوتاه به بحث عدم تمکین شما را به  وکیل عدم تمکین در مشهد ارجاع دهیم تا بتوانید در پرونده هایی با این موضوع از تمامی ظرفیت های موجود برای پیروزی استفاده کنید . 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با بهترین وکیل عدم تمکین مشهد

 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

 

 

تمکین در لغت

 

ساده ترین معنی که می توان برای تمکین در نظر گرفت واژه اطاعت می باشد ، گاهی احترام و وجوب پیروی از شوهر نیز می تواند ما به ازای مناسبی برای ان باشد . سلطه و در اختیار دادن دیگری نیز می تواند مواردی باشد که به جای ان معانی نیز کاربردی است .

 

 سبب ایجاد حق تمکین

 

مواردی همچون تمکین ، نفقه و مهریه از حقوق و تکالیفی  می باشد که افراد در اثر ایجاد علقه ی زوجیت و همان ازدواج پیدا می کنند .

بر اثر ازدواج هر یک از طرفین دارای حق و تکلیفی در قبال یکدیگر می شوند که یکی از ان موارد بحث تمکین می باشد . شایان به ذکر است تمکین که خود به دو بخش عام و خاص تبدیل می شود از حقوق مرد و تکالیف زوجه وی می باشد که موجبات و سبب ان را همان طور که پیش تر بیان شد سند نکاحیه فی ما بین انان ایجاد کرده است. در ساختار تمکین با مباحث تمکین ، عدم تمکین ، واژه نشوز و ناشزه و حق حبس مواجه می شویم که هر کدام به مختصر بیان خواهند شد . پیش تر بیان گردید که تمکین از حقوق زوج نسبت به زوجه می باشد و ممکن است این سوال مطرح شود که ، ایا زوجه نیز می تواند مرد را ملزم به تمکین نماید و حکم عدم تمکین وی را بگیرد یا خیر ؟ باید پاسخ داد خیر ، زوجه نمی تواند مرد را الزام به تمکین کند و در رویه قضایی این موضوع با رد دعوا مواجه می گردد .

 

تمیکن عام و خاص

 

هنگامی که صحبت از تمکین به میان می اید معمولا افراد استمتاع و فرمان برداری از شوهر در خصوص رابطه زناشویی را مد نظر قرار می دهند در حالی که مفهوم تمکین می تواند دایره ای گسترده تر از انچه در ذهن خواننده و یک فرد غیر حقوقی وجود دارد باشد . 

در همین خصوص می بایست عنوان کرد در میان اهل فن تمکین به دو نوع عام و خاص تقسیم می گردد که به شرح مختصر در این مقاله بیان خواهد شد

تمکین در این صورت همان طور که از واژه عام احتمالا قابل در می باشد گستره ای بیش تر از تمکین خاص دارد . می تواند شامل مباحثی ورای رابطه زناشویی شود . در این شکل از تمکین زوجه با پذیرش ریاست مرد بر خانه و خانوده که به تجویز قانون مدنی ما نیز رسیده است “ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷” ، زن را بر این داشته از عهده وظایف خود در قبال شوهر بر اید و این موارد می تواند

مشتمل بر حسن معاشرت ، نظافت و ارایش خود برای همسر و زندگی در محل مقرر شده به همراه زوج اشاره نمود . 

درخصوص تمکین خاص باید این طور گفت انچه میان مردم متداول شده در این باره که مردی زن خود را الزام کند در محل زندگی با وی حاضر باشد و از انجام وظایف زناشویی مبادرت نورزد . البته این تکلیف نمی تواند کاملا اجرا گردد مگر پیش شرط های ان که توسط فقها و قوانین موضوعه بدان اشاره شده نیز فراهم شده باشد . پس این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که در موارد اندکی زن می تواند از انجام وظایف زناشویی خود نسبت به همسر خودداری نماید که به اختصار عنوان خواهد شد . این موانع می تواند عقلی و شرعی باشد و به اقتضای زمان نیز متفاوت باشد 

 

چه زنی ملزم به تمکین است ؟ حق حبس و اثار ان 

 

اصولا زوج با تحقق نکاح ملزم به پیروی از شوهر می باشد اما در این راه خانوم از حقی به نام حق حبس برخوردار می باشد که درباره ان توضیح خواهیم داد . 

زوج در شرایطی می تواند زوجه ی خود را ملزم به تمکین نماید ، که ایشان پیش تر با زوج اقدام به برقراری رایطه زناشویی کرده باشد . همچنین با انجام این تکالیف توسط زوجه ایشان مستحق دریافت نفقه خواهد نمود و دیگر حکم نشوز ایشان توسط مرد نمی تواند تقاضا شود 

در این راه بهترین وکیل عدم تمکین در مشهد با استفاده از ادله قانونی سعی در اثبات تمکین و یا عدم تمکین خواهد نمود و در این موارد است که میتوان تفاوت میان به ثمر نشستن حقوق افرادی که از یک حقوق دان در کنار خود استفاده می کنند و دیگران را مشاهده کرد.

 

 و اما حق حبس چیست ؟ وکیل عدم تمکین مشهد پاسخ می دهد !

 

در واقع به لحاظ حقوقی حق حبس زوجه می تواند ایجاد کننده مانعی باشد تا زوج وی را ملزم به تمکین از خود کند و این مورد میسر نمی گردد مگر زمانیکه زوجه دوشیزه بوده و اقدام به رابطه زناشویی با زوج خود نکرده باشد ، در این شکل از موضوع می توانیم بیان کنیم که زوجه تمکین خود را از او می تواند موقوف به اخد مهر المسمی مندرجه در سند نکاحیه نماید ، این موارد بیشتر در هنگامی رخ می دهد که زوجه و زوج در یک محل زندگی نکرده و همچنان زوجه در منزل پدری سکونت دارد .

در رویه قضایی شاهد این موضوع هستیم که دادخواست های الزام به تمکین زوج به علت دوشیزه بودن و حق حبس قانونی مندرج در قانون مدنی ما در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی “زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود” 

منتهی این ماده بیان گر موضوعی دیگر نیز می باشد که ایجاد نفقه با اینکه سبب ان پس از عقد نکاح به وجود می اید مطالبه ان بر زوجه را منوط به تمکین کرده به زبان ساده تر تا زمانی که تمکین رخ ندهد نفقه ای در میان نخواهد بود و با حکم نشوز و عدم تمکین است که مرد استحقاق زن بر نفقه خود را از بین می برد . 

وکیل عدم تمکین در مشهد با مشاوره حضوری می تواند به شما کمک کند ادعای خود را اثبات نمایید و به حق و حقوق خود برسید.

 

ناشزه شدن زوجه و حکم نشوز

 

اصولا عنوان ناشزه به زنی گفته می شود که بدون عذر موجه از انجام وظایف زناشویی خودداری نماید و از انجام وظایف زناشویی نسبت به زوجه و در مجموع از تمکین عام و خاص نسبت به همسر خود که پیش تر بیان شد خودداری نماید . نشوز در راستای ناشزه شدن زن رخ می دهد و موجبات این را فراهم می کند که مرد که اصولا در حق زوجه واجب النفقه می باشد از پرداخت ان به همسر قانونی خود مبادرت نورزد .

در خصوص نشوز مقاله  وکیل عدم تمکین در مشهد می تواند به شما کمک کند بهترین وکیل در زمینه ادعای نشوز و اثبات ان را یافته تا بتوانید از حقوق خود به بهترین نحوه دفاع کنید . 

 

چه زنی می تواند از انجام تمکین خودداری کند

 

حال که با معنای تمکین از نوع عام و خاص ان و نشوز و حق حبس اشنایی مختصر یافتید باید حدس بزنید که چه افرادی می توانند از انجام وظایف زناشویی خود در مقابل زوج خودداری کنند و نتوان این افراد را ناشزه نامید .

۱- زنانی که دوشیزه بوده و سابقا مبادرت به انجام رابطه زناشویی با زوج خود نکرده باشند

۲- زوج برای زوجه محلی برای زندگی تهیه نکرده باشد که با شئونات وی همخوانی داشته باشد . 

۳- زوج دارای امراضی باشد که رابطه با وی موجبات بیماری زوجه را فراهم سازد و بیم جانی رود که با این ارتباط زوجه بیمار خواهد شد

۴-زوجه در دوران عادات ماهانه خود باشد و امکان بر قراری رابطه با وی ممکن نباشد و کراهت شدید داشته باشد 

 

 

در واقع امراض و موضوعات عقلی غیر محصور با قاعده لا ضرر حکم وجوبی را تخصص زده و زن در این موارد که منجر به اسیب به وی می گردد واجب ندانسته که وی از شوهر خود اطاعت کند زیرا خطری وی را تهدید می کند . تشخیص و تمیز این موضوع را باید به قاضی ، شواهد و مدارک مندرجه در پرونده اختصاص داد.

 

به زبان ساده اجازه عدم تمکین از شوهر محدود به موارد خاصی می باشد که خطری عقلی و علمی زن را تهدید نماید. 

 

اثار عدم تمکین بر حقوق زوجه 

 

در واقع بر اساس قانون و ماده ۱۱۲۷ ” هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

با ناشزه شدن زن استحقاق وی در اخد . دریافت نفقه از شوهر از بین می رود .

 

اصولا نفقه شامل چه چیز هایی می شود ؟ 

ماده ۱۱۰۷ ق.ن اصلاحی سال ۱۳۸۱ ابهامات را رفع کرده و نفقه زن را شامل تمامی مواردی دانسته که منجر به رفع نیاز های متعارف و متناسب با وضعیت زن دانسته و چنین مقرر که “نفقه عبارت است همه نیاز های متعارف و متناسب با وضعیت زن ، از قبیل مسکن ، البسه ، غذا ، اثاث و منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج در صورت نقصان و یا امراض 

موارد مورد نیاز زن در نفقه شامل تمامی موارد داخل در ماده نمی شود بلکه این موارد از باب مثال است و می تواند بسته به هر فرد متفاوت باشد ، 

 

نحوه تعیین نفقه زن 

 

در خصوص نحوه تعیین نفقه زن می توان این طور بیان نمود با حکم ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی و تمثیلی بودن ان که پیش تر عنوان شد با توجه به شرایط زن در خصوص مطالبه نفقه ممکن هست هر فرد بسته به شرایط مقدار متفاوتی را مستحق گردد . و این مقدار توسط دادگاه و ارجاع به امر کارشناسی تعیین می گردد. 

 

در این باره یک وکیل خبره در شهر مشهد می تواند کمک شایانی به شما نماید . 

 

 

 

تفاوت نفقه زن و اقارب 

 

۱- نفقه زن مقدم بر نفقه بر نفقه اقارب است .  ماده ۱۲۰۳ قانون مدنی: در صورت بودن زوجه و یک یا چند نفر واجب النفقه دیگر، زوجه مقدم بر سایرین خواهد بود . 

۲- زن می تواند نفقه گذشته خود را مطالبه کند و برای وصول ان در دادگاه اقامه دعوی نماید ، در حالی که اقارب نسبت به اتیه می توانند مطالبه نفقه نمایند 

۳- نفقه زن مشروط به فقر او و تمکین مرد نیست ، زن اگر چه ثروتمند باشد می تواند از شوهر خود نفقه بخواهد . 

۴-نفقه زوجه تکلیف یکجانبه است و زن هیچگاه مکلف به دادن نفقه به شوهر خود نیست در حالی نفقه اقارب یک تکلیف متقابل است .

۵-طلب زن بابت نفقه یک طلب ممتاز است و در صورت ورشکستی زوج بر سایر طلبکاران با فوت شوهر و عدم کفاست دیون وی جهت پرداخت مطالبات برای زوجه حقی ایجاد می کند که بر سایر غرما مقدم باشد در حالی که در سایر نفقه ها به استثنای نفقه اولاد طی تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده مصوب سال  ۱۳۵۳ نیز جزو دیون ممتازه است 

 

 

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زن

با تمام اختلافات بر موصوع نفقه زن و بار اثباتی ان باید این طور شرح داد که اصل بر وجبو نفقه زن می باشد و مرد باید از عهده ان بر اید مگر عدم تمکین زن را اثبات نماید . 

در غیر این صورت زن می تواند وی را الزام به پرداخت نفقه کند و از ضمان اجراهای مختلفی استفاده نماید تا شوهر ملزم به پرداخت گردد . این ضمانت اجراها می تواند حقوقی یا کیفری باشد . 

ضمانت اجرای مدنی 

 

در قانون مدنی ما در مواد ۱۱۱۱ و ۱۱۱۲ و همچنین ۱۱۲۹ این قانون صحبت از ضمانت اجرا به میان امده است 

ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی بیان می‌کند:زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند، در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم می‌نماید

در صورت عدم دسترسی به اموال یا عجز شوهر از انفاق زن حق طلاق را خواهد داشت 

ماده ۱۱۲۹  قانون مدنی  : در صورت استنکاف شوهر  از دادن نفقه و عدم امکان اجرای احکام محکمه و الزام او به دادن نفقه،زن می‌تواند برای طلاق  به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می‌نماید. همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه

ماده ۱۱۱۲ قانون مدنی : اگر اجرای حکم مذکور در ماده قبل ممکن نباشد مطابق ماده ۱۱۲۹ رفتار خواهد شد.

 

ضمانت اجرای کیفری

به موجب ماده ۵۳ فانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱  برای ترک انفاق مجازات قانونی وضع گشته است . و مجازات فردی که نفقه همسر خود را پرداخت نمی کند به موجب این قانون به مجازات حبس درجه ۶ محکوم می گردند ، که می تواند حبس بیش از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی باشد . 

لازم به ذکر است جرم ترک انفاق از جرایم قابل گذشت بوده و جنبه خصوصی دارد و با صرف نظر از شکایت توسط شاکی قرار موقوفی تعقیب صادر می شود .

 

 ماده به شرح زیر است 

ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱: هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن  خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه  سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان  تحت سرپرستی  مشمول مقررات این ماده است .  

 

 

 

پرداخت نفقه در زمان حق حبس

 

به نظر می رسد که پس از انعقاد عقد زن را باید مستحق مهریه و نفقه خود دانست و با نسخ ماده ۶۴۲ قانون تعزیرات و رای وحدت رویه ۶۳۲ سال  ۱۳۷۸/۲/۱۴  ، زن می تواند در زمانی که از حق حبس خود استفاده می نماید 

 

 

 

 

 

 برای اطلاعات بیشتر در زمینه تمکین روی لینک کلیک کنید 

 

 

 

چرا وکیل عدم تمکین ؟

 

در پایان با توجه به رویه قضایی متفاوت چالش های دادگاه خانواده و موضوعات حقوقی و پیچیدگی های ان باید عنوان نمود افراد در زمینه عدم تمکین می بایست با وکیل خود مشورت نمایند تا بتوانند از ایراد خسارت به خود جلوگیری کنند شما می توانید در فرم قرار داده شده تقاضای وکیل نمایید و وکیل عدم تمکین در مشهد در کوتاه ترین مدت با شما تماس خواهد گرفت.

 

 

 

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با بهترین وکیل عدم تمکین مشهد

 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی