چگونه جهیزیه خود را پس بگیریم؟ | وکیل استرداد جهیزیه

چگونه جهیزیه خود را پس بگیریم؟

چگونه جهیزیه خود را پس بگیریم؟

دعوای استرداد جهیزیه :

قبل از هر چیزی احتیاج به اینکه زن ثابت کند که وسائل را منزل شوهر خود برده است.  باید از طریق ادله اثبات دعوا حق آن ثابت شود. اگر زن لیست سیاهه نداشته باشد می تواند از طریق فاکتور اجناس خریداری شده و شهادت شهود نسبت به خود احقاق حق کند. در هر صورتی اگر زن بخواهد در جهیزیه خود دخل و تصرف کند و شوهر مانع این کار شود زن می تواند در خواست اظهارنامه دهد و به همسر خود اعلام کند. در صورتی که شوهر از خارج کردن جهیزیه جلوگیری کند می تواند به دادگاه زن مراجعه کند.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل استرداد جهیزیه

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی:

تهیه وسائل زندگی از مواردی است که بر عهده‌ی شوهر است (جزء نفقه). ولی طبق یک سنت الزام آور در خانواده‌ها در حد توانایی خود تا جایی که بتوانند وسائل مورد نیاز و شاید بیشتر را ، برای شروع زندگی دخترشان فراهم می کنند. فراهم کردن جهیزیه توسط دختر و بردن آن به منزل شوهر به معنای این که شوهر مالک وسائل می شود، نیست و فقط در حکم امین می باشد و دختر مالک جهیزیه است و شوهر فقط می تواند از آن‌ها استفاده کند و نفع ببرد. با این وجود زوجه می تواند در هر زمانی که خواست جهیزیه خود را طلب کند و هر اقدامی نسبت به اموال خود انجام دهد. ( مثل ببخشد ، بفروشد و… ) یا استرداد جهیزیه را بخواهد.

ماده ۶۳ قانون اجرای احکام مدنی :

هنگامی که دعوای استرداد جهیزیه مطرح شد می توان به این ماده اشاره کرد در این ماده آمده است که: از اموال منقولی که در محل زندگی مشترک زوجین وجود دارد آنچه که معمولا مورد استفاده زن می شود متعلق به زن است  و آنچه مورد استفاده مرد قرار می گیرد به مرد تعلق دارد و بقیه با توجه به مقررات این قانون مشترک محسوب می شود ، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

جریان رسیدگی به دعوای استرداد جهیزیه :

دادگاه یک جلسه ای برای رسیدگی تعیین می کند و اظهارات طرفین را می شنود در صورتی که ادعایی که زن کرده است، مورد قبول شوهر باشد شوهر باید این اموال را برگرداند. ولی اگر شوهر این ادعا را قبول نکرد قرار استماع شهادت شهود یعنی قاضی قراری صادر می کند که شهادت دادن شاهد‌ها را بشنود. این شهود همان افرادی که زیر استشهادنامه را امضا کرده اند می‌باشند، که باید به دادگاه مراجعه کنند. و آنچه مشاهده کرده‌اند را بیان کنند اگر این اظهارات قبول شود حکم استرداد جهیزیه صادر می شود. اگر مرد از اجرای حکم دادگاه خودداری کند، از طریق اجرای احکام دادگستری نسبت به استرداد جهیزیه اقدام خواهد شد.

نکات مهم:

دعوای استرداد جهیزیه علاوه بر شرایط عمومی یکسری شرایط خصوصی هم بایستی داشته باشد :

الف) تسلیم مال موضوع دعوا به زوج

ب) باقی بودن جهیزیه

ج) مالکیت زوجه ( خواهان )

د) تصرف گیرنده ( زوج )

 آن چیزی که بیشتر اهمیت دارد باقی بودن عین جهیزیه می باشد. در حقیقت برای اینکه خواهان یا زوجه در دعوایی که طرح کرده است قرار رد دعوا یا به بی‌حقی محکوم نشود. باید بقاء عین جهیزیه را برای زوج ( مرد ) ثابت کند. معنی استرداد وا پس گرفتن یا بازستاندن است، و دادگاه بایستی در همان قالب خواسته ای که طرح شده است رسیدگی کند و حکم صادر کند. اولین مسئولیتی که شخص دارد بازگرداندن آن عین یا مال می باشد ولی اگر عین یا مال تلف شده باشد. مسئول پرداخت بدل آن چه مثل آن موجود باشد چه نباشد قیمت آن را پرداخت کند. دعوای استرداد جهیزیه یک دعوای عینی است تا زمانی که عین مال وجود داشته باشد باید عین آن را برگرداند نه قیمت آن را. اگر فرد به جای دعوای استرداد جهیزیه دعوای مطالبه مبلغ را طرح کند باعث تغییر نوع دعوا شده است . که در این صورت زوجه باید ابتدا ارکان اختصاصی دعوای استرداد جهیزیه را ثابت کند و بعد از آن تلف را اثبات کند ، و با رعایت شرایطی قیمت آن را طلب کند. منظور از قیمت، قیمتی که در زمان عقد توافق کرده اند نیست. بلکه قیمت زمانی تلف اموال که زوج مسئول آن است را باید پرداخت کند. چون استفاده از جهیزیه باعث کاهش قیمت آن می شود زوجه نمی‌تواند نسبت به این کاهش و استهلاک نمی‌تواند چیزی مطالبه کند. مگر اینکه زوج در فرسودگی و تلف جهیزیه بعد از طلاق مقصر باشد.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص جهزیه اینجا کلیک کنید

استرداد جهیزیه در قانون مدنی

طبق رویه قضایی جهیزیه جزء دارایی زن محسوب می شود و زن به مرد مجاناً اجازه استفاده از آن را داده است . زوجه تا زمانی که عین جهیزیه وجود داشته باشد می تواند تقاضای گرفتن عین آن را بکند. و در صورت تلف شدن آن قیمت آن را مطالبه کند. ( ماده ۱۱۱۸ ، ۶۱۲ الی ۶۱۵ قانون مدنی )

 در صورتی که زوجه یا مرد را محکوم کند در مرحله تجدیدنظر یا هنگام اجرای حکم طبق ماده ۳۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی قیمت آن را بگیرد.

ارکان دعوای استرداد جهیزیه

الف) جهیزیه آوردن از سمت زوجه در هنگام شروع زندگی مشترک

ب) باقی بودن جهیزیه، در صورتی که جهیزیه به صورت عینی وجود نداشته باشد. طبق ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه بدون ورود در ماهیت امر قرار استماع دعوا صادر می کند.

ج) در صورتی که زوج جهیزیه را تصرف کند، اگر جهیزیه در تصرف زوج نباشد در صورتی که به دعوا توجه نشود برابر بند ۴ ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوا صادر می شود.

 

مدارک لازم برای دعوی استرداد جهیزیه

  1. اصل سند ازدواج یا کپی از آن
  2. اصل شناسنامه زن
  3. اصل کارت ملی زن
  4. سیاهه جهیزیه معتبر

 

راه امید سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

 راه امید با گروه متخصص وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است. با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و  وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما وکیل معین شده بر روی پرونده تعویض می‌گردد. این امر باعث می‌شود علاوه بر بالا بردن تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل استرداد جهیزیه

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

1 نظر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود