نفقه خویشاوندان چقدر است؟ | وکیل متخصص نفقه

وکیل متخصص نفقه

 

 

محتوا و ماهیت نفقه خویشاوندان و چگونگی وصول آن

طبق ماده ۱۰۲۴ قانون مدنی :

نفقه خویشاوندان عبارت است از مسکن ، لباس ، غذا و لوازم منزل به اندازه ای که نیاز را برطرف کند با در نظر گرفتن استطاعت نفقه دهنده. در ماده ۱۱۰۷ آمده است خدمت گزار در صورت عادت زن به داشتن خادم یا نیاز او در زمانی که مرض یا نقصان عضو اگر خدمتکار به صورت عرف مورد نیاز زن باشد جزء نفقه زن محسوب می شود .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص نفقه 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

مقدار نفقه :

طبق نظر فقهای امامیه : مقدار معینی در نفقه شرط نیست بلکه مقداری که نفقه گیرنده احتیاجش رفع شود ، واجب است. باید شئون و وضعیت واجب النفقه علاوه بر وضعیت مالی نفقه دهنده رعایت شود. به طور مثال لباسی که در اختیار او گذاشته می شود. باید مناسب شئون و وضع اجتماعی باشد و عرف و عادت محل در این باره ملاک است.

 

نفقه زوجه شخص واجب النفقه :

نظر برخی از فقها این است که اگر اعفاف واجب باشد نفقه زوجه هم واجب است و گرنه مستحب می باشد. اگر شخص واجب النفقه به زن نیاز داشته باشد مخارج زن وی جزء نفقه به حساب می آید. از لحاظ اینکه مخارج مزبور چیزی است که مورد نیاز شخص واجب النفقه نه به عنوان نفقه زوجه باشد .

 

خویشانی که ملزم به انفاق یکدیگرند :خویشانی که ملزم به انفاق یکدیگرند

الف- نفقه اولاد :

طبق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی « نفقه اولاد بر عهده پدر است ، پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده ی اجداد پدری است با رعایت الاقرب فالاقرب ( نزدیکتر پس نزدیکتر ) در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آنها نفقه بر عهده مادر است .

هرگاه مادر هم زنده یا قادر به انفاق نباشد با رعایت الاقرب فالاقرب ( نزدیکتر پس نزدیکتر ) به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجداد و جدات مزبور از حیث درجه نزدیکی  مساوی باشند نفقه را باید به  سهم  مساوی تادیه کنند . »

 

ب- نفقه پدر و جد پدری :

هر گاه پدر در زنده نباشد یا توانایی انفاق نداشته باشد نفقه به عهده پدر پدر خواهد بود و اگر هم پدر پدر و هم جد پدر زنده و قادر به انفاق باشد نفقه به عهده پدر پدر که نزدیکتر به شخص واجب النفقه است ، می باشد .

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص نفقه اینجا کلیک کنید

پ- نفقه مادر :

در صورت نبودن پدر و اجداد پدری یا عدم قدرت آنها نفقه در درجه سوم به عهده مادر است .

 

ت- جد و جده مادری و جده پدری :

هرگاه مادر هم فوت کند یا توانایی دادن نفقه را نداشته باشد در آخرین مرحله طبق قانون مدنی نفقه به عهده جد و جده مادری و جده پدری است که از لحاظ انفاق در یک ردیف هستند .

اگر تنها یکی از آنها زنده و قادر به انفاق باشد همه نفقه به عهده او خواهد بود . اما اگر هر سه نفر یا دو نفر از آنها زنده باشند و قادر به دادن نفقه ، نفقه را باید به نسبت مساوی پرداخت کنند .

 

ث- نفقه پدر و مادر و اجداد :

نفقه پدر و مادر فقیر در درجه اول به عهده اولاد است .

اگر یک فرزند پدر و مادر داشته باشند همه نفقه به عهده اوست و اگر چند فرزند داشته باشند به صورت مساوی به پدر و مادر خود نفقه می دهند یعنی به طور مشترک و به نسبت برابر و از این لحاظ تفاوتی بین دختر و پسر نیست . هرگاه شخص فرزند مستقیم نداشته باشد نفقه او به عهده اولاد اولاد ( نوه ) خواهد بود . 

راه امید سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

 راه امید با گروه متخصص وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است. با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و  وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما وکیل معین شده بر روی پرونده تعویض می‌گردد. این امر باعث می‌شود علاوه بر بالا بردن تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص نفقه 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود