وکیل برای اثبات زوجیت در مشهد

وکیل برای اثبات زوجیت در مشهد

 

گفتار دوم: دلایل خاص اثبات زوجیت  

وکیل برای اثبات زوجیت در مشهد و دلایل خاص اثبات زوجیت دودسته دلیل است:  

– شیاع و استفاضه  

– معاشرت و مساکنت  

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل خانواده در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

الف) شیاع و استفاضه 

 از جمله ادله اثبات دعوا در فقه شیاع و استفاضه است که در خصوص اثبات امور یا دعاوی ویژه کاربرد دارد.  شیاع به معنی بسیار شنیدن یک خبر از افراد متعدد است. در رابطه با حجیت شیاع روایات متعددی وجود دارد که البته نمی توانیم حجیت مطلق شیاع را از این روایات استخراج نماییم و آنچه از مجموع روایات قابل استنباط است این امر می باشد که شیاع منجر به ظن متأخم للعلم می شود. استفاضه نیز مترادف با شیاع و هر دو به یک معنا می باشند. استفاضه یا شیاع در صورتی که مفید علم باشند در همه موارد حجت هستند، مواردی که شیاع در اثبات آنها حجت است را می توان از جمله موارد زیر دانست:  

رضاع، نکاح، وقف، اسلام، کفر و… 

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص اثبات زوجیت در مشهد اینجا کلیک کنید

مبنای حجیت شیاع یا استفاضه مملو بودن جامعه از افراد نیک و حسن می باشد. در شیاع باید کثرت  قائلین به حدی باشد که گمان خلاف نرود. در شیاع مطلعین به اصل وجود رابطه زوجیت شهادت نمیدهند؛ چرا که اگر به اصل وجود رابطه زوجیت آگاهی داشتند که با دو شاهد نیز اثبات می گردید، بلکه این مطلعین با آگاهی از آثار زوجیت پی به وقوع این رابطه برده اند.  به هر حال شیاع که در آن تعدادی از عدول خبر میدهند، ولی متعلق خبر به حد یقین و تواتر نرسیده است می تواند یکی از ادله اثبات زوجیت قرار گیرد. 

 ب) معاشرت و مساکنت: از دیگر دلایل اثبات زوجیت معاشرت و مساکنت زوجین تحت سقف مشترک است منظور از معاشرت و مساکنت همزیستی «زن و شوهر وار» و  همزیستی «زن و شوهر گونه» در محل واحد است، بدین توضیح که زن و مرد رفتار زوجهها و شوهرها را داشته باشند؛ مثلا با همدیگر خلوت تام داشته باشند. در اینجا باید به تحلیل یک مسئله بپردازیم، اینکه در اینجا ما با دو امر مواجه هستیم 

 ۱. اصل عدم که در فرض عدم وجود دلیل بر وجود رابطه زوجیت، اصل بر عدم وجود رابطه است. 

 ۲. ظاهر حال که نشان از وجود این رابطه است. 

 حال در فرض تعارض میان اصل و ظاهر کدام مقدم است؟ به نظر می رسد در جایی که  ظاهر حال دال بر وجود رابطه زوجیت باشد، تمسک به اصل عدم رابطه زوجیت ممنوع استو تمام مواردی که می تواند نوعا برای عموم ظن به وجود رابطه زوجیت ایجاد نماید می تواند اماره قضائی بر وجود رابطه زوجیت تلقی گردند و مجال تمسک به اصل عملی را نمی یابد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود