سوالاتی عمومی حقوقی

 

پرسش:

بسیاری از فروشندگان لباس ،مانکن زنان را در معرض دید مردم قرار می دهند. آیا ساخت ،تولید ،توزیع و نگهداری این مانکن ها برای مقاصد مذکور در بند یک ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی که به قید هر چیز اشاره می کند ،قابلیت تعقیب مجازات را دارد؟

پاسخ:

هرآنچه که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید و برای مقاصد مندرج در بند یک ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی به کار گرفته شود ،جرم است و تشخیص آن با توجه به عرف محل با مراجع قضایی است.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

 

 

 

 

 

پرسش:

آیا آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور به محض صدور لازم الاتباع می باشند یا همچون قانون باید در روزنامه رسمی منتشر شده و پس از ۱۵ روز لازم الاتباع می گردند؟

پاسخ:

دیدگاه نخست:

نظر به این که آرای هیئت عمومی در مقام وحدت رویه برای محاکم لازم الاتباع است،بنابراین باید این آرا طبق موازین قانونی اعلام و منتشر گردند تا راهی برای عذر و عدم اطلاع محاکم از آنها باقی نماند. براین اساس ،آرای وحدت رویه با گذشت ۱۵ روز از تاریخ انتشار لازم الاتباع می باشند.

دیدگاه دوم :

آرای وحدت رویه تفسیر قانون هستند نه قانون جدید و از این رو از تاریخ صدور لازم الاتباع می باشند و ضرورت انقضای ۱۵ روز از تاریخ انتشار آنها برای لازم الاتباع شدنشان ،مبنای قانونی ندارد.

 

 

 

پرسش:

منظور از صلب، رجم و اطراف در حقوق کیفری چیست؟

پاسخ:

صلب: یعنی به دار آویختن که یکی از مجازاتهای محارب و مفسد فی الارض است.

رجم: یعنی سنگسار کردن که مجازات زنای مرد زن‌داری که دسترسی به همسر خود دارد ولی زنا می‌کند و نیز مجازات زن شوهرداری که دسترسی به شوهر خود دارد ولی زنا می‌دهد.

اطراف: یعنی اعضاء بدن مانند دست، پا، سینه و غیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود