وکیل استرداد جهیزیه در کرمان

وکیل استرداد جهیزیه در کرمان

 

موسسه حقوقی بین المللی بهروش راه امید با داشتن وکیل استرداد جهیزیه در کرمان و با تخصوصی کردن پرونده های حقوقی ،کیفری و خانواده سعی در هر چه بهتر و سریع تر انجام دادن کار حقوقی شما عزیزان را دارد.

    

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل استرداد جهیزیه در کرمان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

وکیل استرداد جهیزیه در کرمان

تعریف جهیزیه : جهیزیه اصطلاح دیگر جهیز است به معنای مالی است که زن علی الرسم در موقع ازدواج با خود به منزل شوهرمی برد و علاوه براستفاده خود ، به شوهر نیز اباحه انتفاع آن را می نماید . این مال در مالکیت زن خواهد ماند و شوهر مالک آن نمی شود.

وکیل حرفه ای جهیزیه در کرمان

جهیزیه عنوان خاصی در حقوق مدنی ندارد ، ولی از اموری است که در روابط زن وشوهر مردم کشور ما معمول و متداول است و آن عبارت است از اثاث البیت و البسه ای که در موقع عروسی زن همراه خود به منزل شوهر می برد ، جهیزیه ملک زن است ، اگرچه قبل از ازدواج پدر و مادر زن برای او تهیه کرده باشند ، زیرا ظاهر در دادن جهزیه از طرف پدر و مادر به دختری که شوهر می نماید آن است که دختر در اول زندگی بتواند راحت تر زندگی نماید ، و برای تهیه وسایل اولیه زندگی به سختی و مشکلات نیافتد .

پدر و مادر در واقع به قصد هبه ان وسایل را به دخترشان می دهند ، جهیزیه از نظر تاریخی سوابق بسیار طولانی در کشور ما دارد و از بقایای دوران زندگی خانواده است که چون دختر را به شوهر می دادند از خانواده پدری خارج می شد و از افراد خانواده شوهر محسوب می گردد لذا با شوهر دادن او سهمی از دارایی خانواده پدری به او داده می شود که همراه خود به منزل شوهر ببرد و آن پشوانه مالی دختر از دارایی خانواده پدری می بود تا پشتوانه برای او باشد مالی که زن به منزل شوهر می برد عموما مورد استفاده هردو آنان قرار می گیرد .

ظاهردراین امر آن است که زن اجازه انتفاع از آنها را مجانا به شوهر خود داده ، لذا زن نمی تواند اجرت المثل آنچه شوهر استفاده می کند را از او بخواهد ، مگر آنکه زن و شوهر در این امر توافق کنند و یا زن صریحا شوهر را منع نماید که در این صورت هر گاه شوهر استفاده نماید غاصب محسوب می شود .

زن می تواند در جهیزیه خود همچون دیگردارایی هر گونه تصرفی نماید ، و انتفاعی ببرد ، زن می تواند جهیزیه خود را کنار گذارده و البسه و اثاثیه منزل مورد نیاز برای زندگی را به عنوان نفقه از شوهر خود مطالبه کند ، و شوهر مکلف است ان را تهیه کند زیرا تهیه اسباب و وسایل زندگی جز نفقه واجبی است که بر عهده شوهر می باشد ودر ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی بدان تصریح شده است که اثاث متعرف جز نفقه زوجه است .

آنچه در برخی شهرها مرسوم است این است صورتی از اقلام جهیزیه تهیه می کنند و اقلام جهیزیه راتحویل داماد می دهند و از روی رسید اخذ می کنند ، این رسید گاهی تحت عنوان امانت است و گاهی صرفا قبض رسید جهیزیه است . چنانچه پس از تحویل جهیزیه به شوهر ، بین زن وشوهر اختلافی به وجود بیاید که منجر به استرداد جهیزیه توسط زوجه شود ، باید جهیزیه به زوجه مسترد گردد.

عده ای از نویسندگان حقوق خانواده براین عقیده اند : جهیزیه ای که در اختیار شوهر قرارداده می شود از نظر عرفی عاریه مضمونه می باشد یعنی زوج حق استفاده از جهیزیه را به عنوان اثاث البیت در زندگی مشترک خود با همسر و فرزندانش را دارد

ولی ضامن عین آن و نقص ناشی از استعمال آن نمی باشد و در صورت استرداد باید آن مقدار از جهیزیه که باقی مانده را عینا مسترد نماید و اگر بعضی از اقلام جهیزیه توسط شوهر با افراط یا تفریط وی تلف شده یا بدون اذن زوجه به فروش رسیده باشد ، حسب مورد ، شوهر ضامن مثل با قیمت یوم التلف آن خواهد بود ونیز ضامن نقض اقلام موجود به لحاظ استعمال می باشد

داشتن قبض رسید جهیزیه ازدواج به تنهایی کافی برای حق مطالبه نیست بلکه باید زوجه ثابت نماید که جهیزیه باقی در منزل زوج است و اثر قبض رسید فقط همین است که با وجود عین جهیزیه ، زوج نمی تواند بدون ناقل نسبت به ان دعوی مالکیت نماید جهیزیه زن در محل اقامت و سکنای او و تحت نظر و استیلای خود او حفظ و مورد استعمال می شود

و تصدیق زوجه فقط در زمینه اقرار به مالکیت زوجه نسبت به اشیا مزبور است و سندی است که برای ثبوت مالکیت زوجه و عدم استحقاق زوج در اشیا مزبور تحصیل می گردد ، بنابراین حکم به ضمان و مسئولیت زوج به مجرد تصدیق و امضا او در صورت جهیزیه مستند قانونی نخواهد داشت .

وکیل استرداد جهیزیه در کرمان

استرداد جهیزیه و چگونگی طرح دعاوی آن

استرداد در لغت به معنی باز پس گرفتن است . و جهیزیه با توجه به تعاریف آن به معنای مالی است که زن علی الرسم در موقع ازدواج با خود به منزل شوهر می برد و علاوه بر استفاده خود، به شوهر نیز اباحه انتفاع آنرا می نماید . این مال در مالکیت زن خواهد ماند و شوهر مالک آن نمی شود .

بنابراین استرداد جهیزیه یعنی باز پس گرفتن مالی است که زن علی الرسم در موقع ازدواج  با خود به منزل شوهر برده است .

گاهی زن و شوهر با همدیگر اختلاف پیدا می نماید ، و این اختلاف موجب می شود ، جدا از هم زندگی کنند ، بعضی از مردها با استفاده از این اختلاف سعی در حیف و میل جهیزیه می نمایند ، لذا زن می تواند قبل از حیف و میل جهیزیه آنرا تقدیم نماید تا بتواند به اندازه مبلغ مورد نظر تمبر باطل ، و قرار تامین و توقیف اموال بلامعارض را صادر کرد . در زمان ارائه دادخواست در دادگاه باید فتوکپی مصدق رونوشت سند ازدواج لیست اجناسی فتوکپی مصدق رو نوشت سند ازدواج لیست اجناسی که تحویل گردید ، وبعد از برابر با اصل کردن لیست مزبور ضمیمه پرونده شود .

دادخواست بعد از طی مراحل ثبت کل و ارجاع به شعبه و ثبت شعبه تعین وقت می گردد و طرفین دعوت می شوند . با حضور طرفین در جلسه رسیدگی ، اظهارات طرفین صورت جلسه و در صورتی که نیاز به جلسه دیگری نباشد ختم رسیدگی اعلام رای مقتضی را صادر می کند ، ودر صورتی که صحت ادعا خواهان را درست تشخیص دهد حکم بر محکومیت ، در غیر اینصورت حکم بر محکومیت ، در غیر اینصورت حکم به رد دعوی صادر می نماید در صورت می نماید در صورت حکم بر محکومیت بر مبنای رای صادره و اجرای آن بعد از درخواست خواهان از دادگاه و صدور اجرائیه ، توسط اجرای احکام جهیزیه در اختیار زن قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود