معرفی وکیل | وکیل متخصص در سراسر کشور ۱۴۰۳

 

معرفی وکیل | وکیل متخصص در سراسر کشور

 

وکیل کیست ؟

وکیل متخصص در سراسر کشور یک فرد حقوقدان است که بعد از اینکه با موکل قرارداد منعقد می کند وکالت موکل را با توجه به موضوع پرونده موکل برعهده می گیرد.

وکالت چیست؟

در معنای لغوی وکالت یعنی واگذار نمودن کار و مسائل حقوقی موکل به وکیل می باشد. در اصطلاح حقوقی ، وکالت عقدی است که یکی از طرفین ، طرف دیگر را برای انجام کار نائب یا وکیل خود می نماید.

انواع وکیل :

وکیل قضائی یا دادگستری :

وکیلی که پروانه وکالت داشته باشد وکیل قضایی است و با داشتن پروانه وکالت می تواند در دادگاه ها و سایر مراجع قضایی از افرادی که وکالت آنها را بر عهده می گیرد دفاع نماید.

وکیل اداری یا کاری :

وکیل اداری در مقابل وکیل دادگستری یا قضایی قرار می گیرد به این علت که نیازمند تحصیل و مجوزی از یک نهاد خاصی نیست که بتواند وکالت کند چون چنین فردی فقط می تواند در امور کاری و اداری موکل خود وکالت کند و به امورات موکل خود برسد و در دادگاه و مراجع قضایی نمی تواند مشاوره و وکالت کند.

وکیل پایه یک دادگستری :

وکیل پایه یک دادگستری باید ویژگی های زیر را دارا باشد :

  • وکیل متخصص در سراسر کشور حداقل دارای مدرک لیسانس حقوق باشد.
  • وکیل متخصص در سراسر کشور باید در آزمون وکالت شرکت کرده و در آن هم قبول شده باشد.
  • وکیل متخصص در سراسر کشور از نظر اخلاقی ، مذهبی و عمومی صلاحیت آن تایید شود.
  • وکیل پایه یک یا وکیل متخصص در سراسر کشور باید دوره دو ساله ی کارآموزی راسپری کرده باشد.
  • وکیل پایه یک یا وکیل متخصص در سراسر کشور باید دوره وکالت پایه دو را سپری کرده باشد.

وکیل رایگان یا معاضدتی :

وکیل معضدتی یا رایگان برای افرادی در نظر گرفته شده است که برای روند پرونده های خود در دعاوی مدنی و دفاع از خود توان مالی برای پرداخت حق الوکاله را نداشته باشند.چون طبق آیین نامه قوه قضاییه دعاوی که بیش از پنج میلیون تومان ارزش داشته باشد.

وکیل تسخیری :

در دعاوی کیفری دو طرف دعوا هم شاکی و هم متهم این حق را دارند که برای خود وکیل متخصص بگیرند ولی در برخی موارد طرفین دعوا توانیی مالی در حدی نیست که بتوانند وکیل بگیرند برای هم دادگاه از بودجه دادگستری با تشخیص خود برای متهم یا شاکی وکیل استخدام می کند. که این وکیل متخصص در سراسر کشور باید در دعاوی حضور داشته باشد و در صورتی که کوتاهی کند دادگاه وکیل را مجازات می کند و وکیل تسخیری دیگری هم استخدام می کند.

وکالت چگونه عقدی است ؟

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نائب خود می نماید.

وکالت زمانی منعقد می شود که وکیل قبول کند ، وکالت ممکن است مجانی و رایگان صورت بگیرد یا با اجرت باشد. همچنین ممکن است برای همه ی امور و به صورت مطلق صورت بگیرد یا فقط برای امر خاصی وکیل گرفته شود. حال اگر وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود عملی که از حدود اختیارات وکیل در عقد وکالت خارج است وکیل نمی تواند انجام دهد.

وکیل چه تعهداتی در قبال موکل خود دارد ؟

اگر وکیل متخصص در سراسر کشور مقصر باشد و خسارتی به موکل خود وارد کند عرفا وکیل مسئول است.

وکیل متخصص در سراسر کشور در تصرفات و اقداماتی که انجام می دهد باید مصلحت موکل خود را رعایت کند و از آن چیزی که موکل به آن اختیار داده یا برحسب عرف و عادت در حیطه اختیارات اوست تجاوز نکند.

وکیل متخصص در سراسر کشور باید حساب موکل خود را به موکل بدهد و آنچه را که جای او دریافت کرده است به او رد کند.

اگر برای انجام امری دو یا چند وکیل تعیین شده باشد هیچ یک از آنها بدون دیگری نمی تواند در آن امر دخالت کند ، مگر اینکه هر کدام به طور مستقل و جداگانه وکالت داشته باشد با این وجود هر کدام می تواند به تنهایی آن امر را به جا آورد.

اگر دو تا وکیل در یک امری وجود داشته باشد و وکالت آنها به صورت اجتماع باشد در صورتی که یکی از آنها فوت کند وکالت دیگری هم باطل می شود.

وکیل متخصص در سراسر کشور در امری نمی تواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد مگر اینکه صریحا یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل ( کسی را وکیل خود کردن ) باشد.

اگر وکیلی که وکالت در توکیل نداشته باشد انجام امری که به آن وکالت داده شده است را به دیگری شخص ثالثی واگذار کند هر یک از وکیل و شخص ثالث در مقابل موکل نسبت به خساراتی که مسبب محسوب می شود مسئول خواهد بود.

موکل چه تعهداتی در قبال وکیل متخصص دارد؟

موکل باید تمام تعهداتی را که وکیل در حدود وکالت خود کرده است ، انجام دهد. آنچه که خارج از حد و حدود وکالت انجام شده موکل هیچ گونه تعهدی در قبالش ندارد مگر اینکه اعمال فضولی وکیل راصراحتا یا ضمنا اجازه کند.

موکل باید تمام مخارجی که وکیل برای انجام وکالت خود نموده است و همچنین اجرت وکیل را بدهد مگر اینکه در عقد وکالت به صورت دیگری توافق شده باشد.

حق الوکاله وکیل براساس قراردادی که دو طرف با هم توافق می کنند هست و اگر قراردادی نسبت به حق الوکاله نباشد طبق عرف و عادت است و اگر عادت مسلمی هم نباشد وکیل اجرت المثل دریافت می کند.

در وکالت اصل با اجرت بودن وکالت است یعنی اگر وکالت ، مجانی یا با اجرت بودن آن تصریح نشده باشد اصل با اجرت بودن آن است.

وکالت در چه صورتی انقضاء یا باطل می شود؟

به عزل موکل : موکل می تواند هر وقت که بخواهد وکیل خود را عزل نماید مگر اینکه در وکالت نامه وکیل یا عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد.

استعفای وکیل  : لازم به ذکر است استعفای وکیل تعیینی یا عزل وکیل بعد از تشکیل جلسه رسیدگی پذیرفته نمی شود طبق ماده ۳۵۸ ق.آ.د.ک

بعد از اینکه وکیل استعفا داد موکل به اذن خود باقی است می تواند در آنچه وکالت داشته اقدام کند.

بافوت یا جنون وکیل یا موکل : محجوریت موکل باعث باطل شدن وکالت می شود مگر در مواردی که حجر مانعی در وکالت نباشد همچنین محجوریت وکیل اگر در اموری که حجر مانع از اقدام در آن نباشد.

در مواردی که رشد شرط باشد سفه باعث بطلان وکالت است.

از بین رفتن موضوع وکالت : اگر موضوع وکالت از بین برود یا موکل خود مورد وکالت را انجام دهد مثل مالی را که برای فروش آن وکالت داده بود خود بفروشد وکالت منفسخ می شود.

ورشکستگی موکل در جایی که مداخله در امور مالی در گرفتن دیون موثر باشد.

انقضای مهلت وکالت چنانچه مقید به مهلت باشد.

انحلال و ختم شخص حقوقی

در صورتی که پروانه وکالت باطل شود یا صلاحیت وکیل دادگستری سلب شود.

وکالت بلاعزل اصولا با فوت و حجر منفسخ می شود.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل آقای عظیمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما