تصادف رانندگی+ قوانین+ مشاوره حقوقی تلفنی در مشهد

 

تصادف رانندگی+ قوانین+ مشاوره تلفنی  حقوقی

 

اگر در تصادفی، اشخاص آسیب نبینند و فقط خودروها آسیب ببینند، تصادف از نوع غیرجرحی خواهد بود که در این دسته از تصادفات نیز حل‌وفصل مسائلی مثل تعیین میزان خسارت وارد شده یا دریافت افت قیمت ماشین، گاهی مشکل خواهد بود.

سامانه راه امید با داشتن وکلای متخصص در حیطه‌های تصادفات رانندگی، دیات، مطالبه افت قیمت ماشین و جرح یا فوت که در هر حیطه به صورت کاملا تخصصی در اکثر شهرهای کشور عزیزمان ایران در حال فعالیت می‌باشد.

ارتباط  و تماس با سامانه راه امید

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل تصادفات در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

 

مراحل رسیدگی به جرم تصادف رانندگی غیر جرحی (خسارتی)

اولین اقدامی که باید پس از تصادف رانندگی انجام داد، این است که با پلیس تماس گرفته شود و محل و نوع تصادف رانندگی را اعلام کرد. در این هنگام نزدیک‌ترین پلیس راهنمایی و رانندگی به محل تصادف رانندگی اعزام می‌شود. چنانچه راننده‌ها اختلافی راجع به مقصر بودن و نحوه برخورد در تصادف رانندگی نداشته باشند، کروکی که تهیه می‌شود، اصطلاحا کروکی سازشی خواهد بود؛ چون رانندگان با یکدیگر سازش دارند. در این صورت، رانندگان مدارک خود را تحویل به افسر داده، افسر میزان خسارت را مشخص کرده و با مراجعه به بیمه زیان‌دیده خسارت خود را دریافت می‌کند.

اما اگر رانندگان با یکدیگر اختلاف داشته باشند در مورد نحوه تصادف رانندگی و اینکه چه کسی مقصر است یا مدارکی وجود نداشته باشد مثلا یکی از رانندگان گواهینامه نداشته باشد (پس از تعیین قیمت توسط نظریه کارشناسی، اگر میزان خسارت بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، زیان‌دیده می‌تواند از راننده مقصر در دادگاه و اگر کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف شکایت کند) یا اینکه تصادف با یک شی باشد مثل درخت یا گاردریل و … یا منجر به جرح یا فوت شود، کروکی غیرسازشی (یا کروکی مرجع قضایی) خواهد بود که در این صورت مراحل و فرآیند تا حدودی متفاوت خواهد بود.

 

مراحل رسیدگی به جرم تصادف رانندگی جرحی

در تصادف رانندگی جرحی وقتی با پلیس تماس گرفته می‌شود، علاوه بر افسر راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی نیز در محل تصادف رانندگی حاضر می‌شود. افسران راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی، کروکی غیرسازشی کشیده و گزارش تنظیم می‌کنند و خودرو یا خودروها به پارکینگ منتقل می‌شوند. پس از آن هر دو طرف یا یکی از آن‌ها می‌تواند با مدارکی مثل گزارش افسر نیروی انتظامی، نامه پزشکی قانونی که میزان جراحت را تعیین کرده یا گواهی فوت، بیمه‌نامه ماشین و … به دادسرا مراجعه کرده و پرونده تشکیل بدهند. بازپرس تحقیقات را شروع می‌کند و مدارکی مثل نظر کارشناسی، نظر نهایی پزشکی قانونی و شهادت شهود و تحقیقات محلی جمع‌آوری می‌شود. سپس، قاضی قرار صادر می‌کند که این قرار می‌تواند قرار بازداشت باشد یا اینکه بیمه‌نامه(پس از استعلام صحت و اعتبار آن) راننده مقصر ضبط شود. قرار بازداشت در زمانی صادر می‌شود که راننده مقصر مرتکب «بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعـایت نظامات دولتی یا عدم مهـارت راننده اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی …» بشود. یعنی مثلا گواهینامه نداشته یا سرعت غیر مجاز داشته است و یا هر اقدام دیگری که باید انجام می‌داده ولی انجام نداده یا نباید انجام می‌داده ولی انجام داده است (ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات). در نهایت، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می‌شود. در آنجا جلسه دادرسی تشکیل شده و راننده مقصر محکوم به پرداخت دیه می‌شود. پس از قطعی شدن حکم (که مراحلی مثل تجدیدنظرخواهی و واخواهی اگر حکم غیابی باشد باید تمام شود)، اجرای احکام حکم را اجرا کرده و زیان‌دیده می‌تواند مبلغ دیه را از بیمه(با ارائه حکم دادگاه) یا خود راننده مقصر بگیرد.

جرم-تصادف-رانندگی

در تصادف رانندگی چه هزینه‌هایی را بیمه قبول می‌کند که بپردازد؟

بسته به نوع بیمه‌ای که ماشین دارد، هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به زیان‌دیده در تصادف رانندگی قابل دریافت می‌باشد. اصولا بیمه‌ها دو نوع پوشش برای خسارات وارده دارند: ۱- پوشش جانی که شامل غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌‌‌‌های درمانی افراد آسیب‌دیده در حوادث رانندگی است و ۲- پوشش مالی که در آن خسارت‌‌‌‌های مالی وارد شده به خودرو یا اموال افراد زیان‌دیده (به جز راننده مقصر) یا افت قیمت ماشین جبران‌‌‌‌‌ می‌شود. سقف پرداخت هزینه‌‌‌ها در پوشش جانی بر اساس مبلغ دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام تعیین‌‌‌‌‌ می‌گردد. البته در قوانین جدید، دیه اشخاص مسلمان و غیرمسلمان و زن و مرد در تصادف رانندگی برابر گردید.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص تصادفات رانندگی اینجا کلیک کنید

تصادف رانندگی بدون داشتن گواهینامه

اگر شخصی گواهینامه نداشته باشد و تصادفی رخ بدهد و فرق نمی‌کند این تصادف رانندگی، جرحی باشد یا غیر جرحی؛ تصادف رانندگی این شخص از بابت ماده ۷۱۴ تعزیرات قانون مجازات اسلامی است و علاوه بر اینکه باید خسارات وارده را بدهد، حبس از یک ماه تا پنج ماه خواهد داشت. چنانچه راننده بدون گواهینامه بیمه داشته باشد، بیمه خسارات را پرداخت می‌کند ولی بعدا می‌تواند هر آنچه پرداخت کرده، از خود راننده بگیرد. همچنین، اگر راننده بدون گواهینامه خودش در تصادف رانندگی آسیب ببیند، دیه یا غرامتی به او تعلق نمی‌گیرد.

 

دیه شخص فوت شده در تصادف رانندگی، در صورت پیدا نشدن راننده مقصر

از آنجایی که در اسلام قاعده‌ای داریم که خون مسلمان نباید به هدر برود، لذا در تصادف رانندگی که شخصی فوت می‌کند یا جراحات دیگری می‌بیند و راننده مقصر فرار می‌کند یا معلوم نیست چه کسی است، صندوق تامین خسارات بدنی به عنوان یک صندوق مستقل، طرف دعوا زیان‌دیده قرار می‌گیرد و باید هزینه‌ها و خسارات را بپردازد. در این مرحله، علاوه بر اینکه وقوع تصادف رانندگی مثل مراحل قبلی باید ثابت شود، این نکته هم باید ثابت شود که امکان گرفتن دیه از راننده مقصر یا بیمه وجود ندارد و راننده مقصر فرار کرده است. همچنین، این صندوق در موارد دیگری مثل  فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه‌گر یا ورشکستگی بیمه‌گر یا به طور کلی، هنگامی که خسارت‌های بدنی خارج از شرایط بیمه‌نامه (به استثنای موارد مصرح در ماده ۷) باشد، مکلف است که پس از ثابت شدن هر یک از موارد بالا، دیه و سایر هزینه‌ها را به زیان‌دیده بپردازد(ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث). 

 

فرآیند گرفتن خسارات و هزینه‌های تصادف از بیمه

پس از اینکه زیان‌دیده در دادگاه وقوع تصادف رانندگی و میزان خسارات را علیه راننده مقصر را ثابت کرد یا به طرفیت صندوق تامین خسارات بدنی شکایت مطرح کرد و توانست رای را به نفع خود بگیرد، می‌تواند همراه با حکم دادگاه به بیمه و اگر خودرو بیمه نبود به راننده مقصر (در حالت نخست) و یا به صندوق تامین خسارات بدنی (در حالت دوم) مراجعه کرده و دیه و سایر خسارات را بگیرد.

 

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل تصادفات در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود