شرایط و نحوه گرفتن حضانت فرزند توسط مادر در مشهد

 

معرفی وکیل حضانت فرزند برای مادر

 

 همه تصمیمات ما تحت تاثیر احساسات و عواطف ما می باشد که معمولا  با یک مشاوره درست به راحتی قابل حل خواهد بود. ما انسان‌ها همیشه با هم در ارتباط هستیم که گاهی این ارتباط به نقاط حساسی می‌رسد و مارا دچار مشکل می‌کند.

 سامانه راه امید با داشتن وکلای متخصص در حیطه‌های حقوقی، کیفری و خانواده که در هر حیطه به صورت کاملا تخصصی در اکثر شهرهای کشور عزیزمان ایران در حال فعالیت می‌باشد،  آدرس : مشهد – قاسم اباد – بلوار شاهد – شاهد ۳۳ – برج ایلما – طبقه چهارم – واحد ۴۰۱ در خدمت شما عزیزان می باشد.

لطفا قبل از مراجعه تماس حاصل فرمایید .

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل حضانت در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

بحث حضانت مانند هرموضوع حقوقی دیگر بسیارپیچیده است .برخلاف تفکر مردم عادی با نوشتن دادخواست طلاق این موضوع شروع میشود زمانیکه زوجین دارای فرزند یا طفلی باشند , و طلاق پایان همه چیز نیست. پشت هر دعوای خانواده با موضوع طلاق دعاوی چون: حضانت, مهریه ,نفقه های معوقه نهان است

معنای حضانت درلغت واصطلاح حقوقی:

ابتدا اگربخواهیم تعریف کلی و قانونی حضانت رابگوییم بدین شرح است:

حضانت در لغت به معنی پروردن و در اصطلاح عبارت از نگهداری مادی و معنوی طفل (پرورش و تربیت) می‌باشد. لذا سپردن حضانت کودک به معنی سپردن سایر امور طفل به خصوص امور حقوقی به شخص نمی‌باشد. حضانت با ولایت که خاص پدر و جد پدری است تفاوت اساسی دارد. اگر حضانت به مادر سپرده شود ولایت پدر و در غیاب پدر، جد پدری نسبت به کودک تا زمان حیات آنان باقی است.
حضانت موضوعی است که درمواقع کشمکش های درونی خانواده وزمانیکه درمورد زندگی زناشویی زن ویا مرد با همسرخود به بن بست میرسند ووقتی پای کودکی درمیان باشد  عمدتا واکثریت زنان  به خاطر فرزندانشان ناملایمات زندگی زناشویی راتحمل می کنند وبرای گرفتن  حضانت از بسیاری از حقوق مسلم خود مانند مهریه یا اجرت المثل یا نفقه معوقه صرف نظر می کنند وزن مجبورمیشود با دادن امتیاز به همسر از دریافت حقوق خود سرباززند که این حربه ی بزرگی برای مرد محسوب می شود که زن برای گرفتن جگرگوشه اش وقبول سرپرستی او ازحقش بگذرد

 

حضانت درصورت انحلال نکاح یاطلاق:

در ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی سابق در صورتی که پدر و مادر زندگی مشترکی نداشتند، فرزند پسر تا ۲ سالگی و فرزند دختر تا ۷ سالگی نزد مادر می‌ماند و پس از آن پدر می‌توانست فرزند را از مادر تحویل بگیرد. که البته باتوجه به مواد قانونی فعلی دختر در صورت رسیدن به سن ۹ سالگی و پسر در صورت رسیدن به سن ۱۵ سالگی از حضانت خارج شده و شخصاً تصمیم می‌گیرند که در نزد کدامیک از والدین خود یا حتی شخص ثالثی از بستگان خود زندگی نمایند.گرفتاری مادران در گرفتن حضانت فرزند در صورت جدایی بیشتر در مورد فرزند پسر اتفاق می‌افتاد که در سن طفولیت و پس از دوره شیرخوارگی باید مادر حضانت وی را به پدر می‌سپرد.

حضانت درصورت انحلال نکاح یاطلاق

سخن امام(ره)برای برقراری عدالت درگرفتن حضانت فرزندان:

درادامه حضرت امام (ره) در استفتای قضات دادگاه مدنی خاص در سال ۱۳۶۳ اعلام فرموده بودند که اگر جدا نمودن فرزند از مادر موجب به وجود آمدن عسر و حرج برای مادر یا فرزند از نظر روحی شود، دادگاه‌ها نباید فرزند را از مادر جدا نمایند.

استثنایات وارده به قبولی حضانت فرزندتوسط مادر:

البته با توجه به مواد ۱۱۷۰تا۱۱۷۳  قانون مدنی حضانت فرزند به دست مادربدون استثنا هم نمیباشدواینکه حق وتکلیف زن برای نگهداری فرزند تا ۷سالگی وبعد ان باپدرهست همانطور که از قبل گفته شد,مگراینکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان اعطای حضانت به مادررا خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

– اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار

– اشتهار به فساد اخلاق و فحش
– ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق
– تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
شاید زوج ازخودبپرسد چرا زوجه اینقدر اصرار می ورزد به سرپرستی فرزندیا فرزندانشان که حتی حاضر است از حقوق مسلم خود بگذرد تااورا بدست بیاورد علاوه بر دلایل عاطفی و احساسی اگر اتفاقی ازنظرجسمی مثل تصادف برای فرزند رخ بدهد پدرمی تواند علیه مادر شکایت کند چون تازمانیکه بچه به طور امانت پیش مادرش زندگی مسئولیت سنگینی به عهده دارد واگرحضانت به مادرداده شود واتفاقی برای فرزند بیافتد دیگرپدر ازنظرقانونی نمی تواند ادعای شکایت کند مگراینکه ثابت کند مادر شایستگی نگهداری ازکودک راندارد وحضانت راازمادرش پس بگیرد, و مقاومت درمقابل تصمیم دادگاه درباره حضانت کودکان و اجرانکردن ان منجر به بازداشت متخلف مطابق ماده۴۰قانون حمایت ازخانواده مصوب ۹۱می شود.

 

مشاور تلفنی و معرفی وکیل متخصص حضانت در مشهد اینجا کلیک کنید

موادقانونی که به ضمانت اجرای حکم حضانت اشاره دارند:

ماده ۴۰قانون حمایت ازخانواده:”هرکس ازاجرای احکام دادگاه درموردحضانت طفل استنکاف کند یامانع اجرای ان شودیاازاستردادطفل امتناع ورزد حسب تقاضای ذینفع و به دستوردادگاه صادرکننده رای نخستین تازمان اجرای حکم بازداشت.”

ماده ۵۴ق.ح.خ : هرگاه مسئول حضانت ازانجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل بااشخاص ذیحق شود,برای باراول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و درصورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود.

ازدیگر موادقانونی درحکم ضمانت اجرا ی حق حضانت ماده ی ۱۱۷۲قانون مدنی بود که در بالا به ان اشاره شده است. و ماده ی ۶۳۲قانون مجازات اسلامی که مقنن دراین قانون به ان اشاره کرده است.

سلام وقتتون بخیر ببخشید یک سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید. من از همسرم جدا شدم و ۲ تا فرزند دارم. یکی از فرزندانم با پدرش زندگی میکنه و یکی با من. میشه بهم بگین فرزندم تا چند سالگی حضانتش با من هست؟

سلام عزیزم. حضانت فرزندان تا هفت سالگی با مادر هست که از این بابت بین دختر و پسر بودن هیچ فرقی نیستتو طلاق نامه حضانت پسرم رو همسرم بهم داده. اگر ازدواج کنم آیا همسرم میتونه فرزندم رو ازم بگیره؟ 

مواردی هست که طبق اون ها از مادر سلب حضانت میشه که یکی از اون موارد ازدواج مجدد مادر هست.

راه امید؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

راه امید با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل حضانت در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود