وکیل آشنا به قوانین مولفان در مشهد

وکیل برای حمایت از مولفان و هنرمندان در مشهد

 

آدرس:مشهد -قاسم آباد – بلوار شاهد – شاهد ۳۳ – برج ایلما -طبقه چهارم – واحد ۴۰۱ 

حقوق مولفان

وقتی مولفی براساس یک ایده کتابی منتشر می‌کند و یا هنرمندی یک اثر هنری خلق می‌کند، قانون‌گذار از اثر خلق‌شده و ایده‌ی آن‌ها حمایت می‌کند.بنابراین، حقوق مولفان و هنرمندان به دو دسته حقوق مادی (اثر خلق‌شده) و حقوق معنوی (ایده و فکر اولیه) تقسیم می‌شود که قانون‌گذار نیز از هر دوحقوق حمایت می‌کند چون هر ایده‌ای که به فکر شخصی می‌رسد، منحصر به فرد و بیانگر ابعاد شخصیتی و هویتی همان شخص است و اثر خلق‌شده نیز درنتیجه همان ایده یا فکر بوده، بنابراین، لازم است که قانون‌گذار از شخص پدیدآورنده حمایت کند. در همین راستا، قانون حمایت حقوق مؤلفان ومصنفان و هنرمندان در سال ۱۳۴۸ تصویب شده است که مفصل در مورد جزئیات حقوق هنرمندان و مولفان توضیح داده است.

مجازات کپی‌رایت

معمولا وقتی ایده‌ای قرار است به مرحله‌ی اجرا برسد، نیازمند حمایت مالی می‌باشد مثلا چاپ کتاب باید توسط ناشر صورت بگیرد و یا ایده هنرمند باید توسط اسپانسری اجرا شود. بنابراین، بین مولف یا هنرمند و طرف مقابل مثل ناشر یا اسپانسر باید قراردادی باشد که طرف مقابل بتواند به راحتی ایده را به مرحله اجرا دربیاورد، اگر قراردادی نباشد کپی‌برداری محسوب شده که جرم نیز می‌باشد. در این راستا ماده ۲۳ قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان ۱۳۴۸ می‌گوید:

«هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالماً عامداً به‌نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تأدیبی از شش ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.» همچنین، ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک ۱۳۸۹ می‌گوید: «هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با تکثیر، اجرا و توزیع (عرضه و نشر) مواردی که در قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب ۳/۹/۱۳۴۸٫ و قانون ترجمه  و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب ۲۶/۹/۱۳۵۲ و قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب ۴/۱۰/۱۳۷۹، منوط بر آنکه امور مذکور طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی مجاز شمرده شود، در صورتی که حق تصریح شده مولفان را نقض نماید به مجازات سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی به میزان پنجاه میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۵۰) ریال محکوم خواهد شد.»

انعقاد قرارداد حقوق مولف و هنرمند

قرارداد بین مولف یا هنرمند و ناشر یا اسپانسر می‌تواند به دو دسته کلی تقسیم شود. این قرارداد می‌تواند از طریق یک وکیل آشنا به قوانین مولفان در مشهد منعقد شود:

۱- انعقاد قرارداد براساس ماده ۱۰ قانون مدنی: مولف یا هنرمند و طرف مقابل می‌تواند هرگونه قرارداد خصوصی را براساس ماده ۱۰ قانون مدنی بین خود منعقد کنند. مثلا ناشر یا اسپانسر می‌توانند مبلغ ثابتی در هر بار چاپ کتاب یا هربار عرضه اثر هنری به مولف یا هنرمند بپردازد. در این نوع قرارداد حق چاپ یا عرضه همیشه برای ناشر یا اسپانسر محفوظ می ماند. یا اینکه مولف و هنرمند خودش تمامی هزینه‌ها را بپردازد و همه سود حاصل از فروش یا عرضه اثر خلق‌شده نیز متعلق به خودشان است.

۲- انعقاد قرارداد از طریق یکی از عقود معین: عقود معین یعنی قراردادهایی که جزئیات آن در قوانین آمده مثل خرید و فروش، اجاره و … . مولف یا هنرمند می‌تواند همان اول تمام مبلغ مربوط به اثر خودش را بگیرد و اثر خلق‌شده را تمام و کمال به ناشر یا اسپانسر بفروشد. در این صورت، تمامی حقوق از زمان انعقاد قرارداد فروش برای ناشر یا اسپانسر خواهد بود. همچنین، مولف یا هنرمند می‌تواند در طی یک قرارداد مشارکت، هزینه‌ها و سود حاصله را میان خود و ناشر یا اسپانسر تقسیم کنند.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص مولفان در مشهد

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

درخواست وکیل

وکیل آشنا به قوانین مولفان در مشهد

برای تنظیم قرارداد خوب و بدون نقص بین مولف یا هنرمند و ناشر یا اسپانسر به طوری‌که حقوق مولف یا هنرمند حفظ شود و بعدا مشکلی قانونی پیش نیاید که حق مولف یا هنرمند ضایع شود، می‌توانید با یک وکیل متخصص به حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان در مشهد مشورت داشته و حتی با انعقاد قرارداد وکالت، پیگیری امور را به وکیل متخصص بسپارید. چنانچه نیازمند وکیل متخصص در زمینه حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان هستید می‌تواندی با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره‌ تلفنی حقوقی و مشاوره حضوری استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود
درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود